tirsdag 22. januar 2008

More colours than green

Jeg har startet på det neste City & Guild studiet - går du inn på nettsiden til DesignMatters vil du finne beskrivelsen under Online Courses - det jeg nå starter på heter "7922-03 Level 3 Patchwork and Quilting Certificate ". Akkurat som i det første studiet jeg tok, starter vi med å farge stoff. Av alt jeg har lært det siste året er "Low immersion dyeing" noe av det artigste! På bildet vises alle stoffene mens de er i fargebehandling i plastposer eller begere.

I have now started working on the next City & Guild course. If you enter the DesignMatters' website, you will find the description under "Online Courses". I am now taking the "7922-03 Level 3 Patchwork and Quilting Certificate". Just as in the first course, we start by dyeing fabrics. Of all the things I have learned the last year, "Low immersion dyeing" is one of my favourites. On the picture you can see the fabrics during the dye-treatment in plastic bags and small containers.
Så var det å skylle ut overflødig farge. Skylle - og skylle - og skylle enda mere. Det er spennende å brette ut stoffene og se hvordan de er blitt før de blir hengt til tørk!

After dyeing, it was time to rinse out excess dye. Rinse - and rinse - and rinse once more. The exciting part is when I unfold the fabrics before hanging them up to dry.

En ting har jeg lært - man vet aldri helt hvordan resultatet blir før stoffet er tørt! Ofte blir det lysere. Dette stoffet tørket jeg med strykejernet - høyre side er tørr, venstre side er ennå ganske fuktig!

One thing I have learned - you never know how the result will be until the fabric is dry. Quite often it will turn out much lighter than you thought it would! This fabric I ironed dry - the right side is dry, while the left side is still quite moist.

Jeg farget noen enfargede stoffer, ettersom det inngikk i oppgaven til studiet, men lekte meg også med to farger. Mor ymtet frampå om jeg kunne lage henne en ny veske i bursdagsgave - ser du noe stoff her du kunne tenke deg, mor?

The course activity was to dye plain colour fabrics, but I also had fun using two colours. My mother would like me to make her a new handbag for her birthday - do you like any of these fabrics, mom?

Og så hadde jeg mere farge til overs, og hadde brukt alt det hvite - da var det å gå i stoffhylla og se om det var noe jeg kunne farge over. Og det var det!

I had used all my white fabrics, and still had more dye solution left - so I looked at my fabric stash and found some that I could overdye.

7 kommentarer:

Wenche sa...

Lykke til videre med nye studier, gleder meg til å få se resultatene.

Nydelige farger på de stoffene

Lise sa...

Dette ser kjempespennende ut!! Takk for kommentar om Tome'n min - den tror jeg blir morsom å jobbe videre med. Er det OK at jeg har laget en link til deg blant favorittene mine?? For det er du jo..
Lise

SiriusJack sa...

Selv har jeg ikke kommet så langt at jeg har lagt ut linker til andre bloger, men det kommer, det kommer. Og jeg tar det som et stort kompliment at andre legger ut link til min blog!

LilleMø sa...

Hei Siri
Tenkte dette kunne vere eit passande høve til å gje lyd frå meg etter uendeleg mange år... Blir spennande å sjå om du hugsar kven eg er:-)

Lise sa...

Hei! Takk for kommentaren. Ideen til esken har jeg fra Sue B og Carol Clasper som jeg linker til på bloggen. Har laget div utgaver - posen så jeg bilde av ett eller annet sted og brukte broderiramma på maskinen som mal til buen. Enkelt og greit!!

TALL GIRL sa...

I am so appreciative of your English translation, although I did recognize the Norwegian. Yet misinterpreted it for Swedish, which I know from Swedish kin that is very common and possibly also an insult!

I will follow your City and Guilds progress with interest. I am always captivated by those who have taken these courses for their diligence and ongoing creativity.

Deb Lacativa sa...

I hope you can get this translated - don't forget to try discharging some of your hand dyes (and commercial prints too) with dishwashing gel, like Cascade. Interesting things happen.