Viser innlegg med etiketten travel. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten travel. Vis alle innlegg

mandag 16. august 2010

It's a dog's life...


Det ble endelig tid for den lange sommerferien, og Jack tok med matmor og sjåføren på tur til Sverige.  Han gliser stort i baksetet, lykkelig over å ha hele baksetet helt for seg selv!



Turen gikk til Bohuslän-kysten, med Smøgen, Kungshamn og Lysekil som reisemål. 








Jack er ikke akkurat begeistret for båter og andre former for maritim virksomhet, bading inkludert, men da han fikk øye på båten JACK måtte han revurdere oppfatningen!



Jack hadde fått fortalt at dette var en Harrytur.  Han forsto hvorfor da han gikk forbi denne båten.









Litt godsnakk fra sjåføren var nødvendig da Jack skulle gå sjø-promenaden i Kungshamn.  Nei takk, slike fortau passer best for bade-ender!






Broen mellom Kungshamn og Smøgen.









Det er mye en liten hund som er på utenlandstur for første gang skal lære, og mye å oppdage.  Bl.a. at i Sverige har de levende barn.  Ja, spurte Jack, har de ikke det i andre land da?




Og han fant ut at
Gubb-Dagis ikke nødvendigvis betyr
Clas Olsson...









Det var ikke lett for Jack å finne hotellrom som ville ta i mot både ham, sjåføren og matmor, så dermed bestilte han en hytte på Solviks Camping och Stugby utenfor Kungshamn.  Idylliske hytter med fin beplantning, og skikkelig fint tilrettelagt for hunder.



Det var en vik med en egen badestrand for hunder - ikke det at Jack ville prøve badevannet akkurat...








Naturen i dette området består av mye glattskurte svaberg og lyngtuer.  Jack hadde det travelt med å lufte sjåføren og matmor - han mente det var god trim for de å gå i slikt terreng.



Det beste Jack vet er å rulle seg rundt i lyngen.  Det syntes matmor var søtt, og tok mange bilder - helt til hun oppdaget at det lå en død fugl på høyre side, rett under flanken til Jack.  Da ble det slutt på moroa...



Ettersom Jack hadde vært så smart å ta inn på et sted godt tilrettelagt for hunder, var det selvfølgelig en hundedusj der også. Verken matmor eller sjåføren var veldig begeistret for den nye odøren i Jacks pels, så matmor iførte seg badeforkle som var i dusjen, og satt i gang med grundig rengjøring.


Først en skikkelig god omgang med shampoo og kroppsmassasje - det går da alltids an, mener Jack.  Shampoen smaker ikke så aller verst...








Men så kommer matmor med håndkleet og gnir og gnukker både her og der.  Pass på potene mine da, gir Jack tydelig beskjed om.  Og hold deg unna mine private områder!




Hallo - kommer du med en hårføner?  Kutt ut da, dette går over alle støvleskaft!  Og hvorfor holder han der sjåføren på å ta så mange bilder?







Etter så mye styr var det blodig urettferdig at Jack fikk veldig liten plass i baksetet på veien hjem.
Bare fordi matmor og sjåføren hadde handlet så mye.  Men det var et lite plaster på såret at de også hadde kjøpt hundegodis i løs vekt til reiseleder Jack!

søndag 31. august 2008

Vacation part 2

Denne sommeren var litt spesiell, ettersom yngstedatter Kari fylte 18 og jeg fylte 50 med to dagers mellomrom. Sterke Løvejenter, begge to! For flere år siden begynte vi å snakke om at da skulle vi ta oss en bursdagstur (hvis da den unge damen ville være med sin gamle mor!) til et eller annet utland. Storesøster Marit ble invitert med, jentene fikk bestemme reisemålet, og vi endte opp med Barcelona.
Perfekt kombinasjon av storby, strand, sol, shopping, kultur og kulinariske opplevelser :-)
Hotellet var en positiv overraskelse - vi trodde det var fint ut i fra beskrivelsen, men det overgikk våre forventninger!

This was a special summer for my youngest daughter Kari and me, as she turned 18 and I turned 50 only two days apart. Strong lionesses, both of us! Several years ago we started talking about making a birthday trip together, so we invited big sister Marit along. The girls got to choose the destination, and Barcelona was their choice. A wondeful combination of big city, beach, sunshine, shopping, culture and culinary experiences.
The hotel was a very pleasant surprise - we did not expect it to be this fancy!





Dagene ble brukt litt variert. Noen ganger var det shopping og strand, noen dager var det bare strand, noen dager var det sightseeing og shopping og strand... men god mat og drikke måtte vi ha hver dag!

What we did during the day varied a bit - some days we were shopping before going to the beach, or we spent the whole day at the beach, or we did some sightseeing before shopping or going to the beach... but we enjoyed good meals every day!


To steder i Barcelona som er helt påkrevet å besøke er Parc Guell og La Sagrada Familia, hvor Antonio Gaudi har satt sine spesielle kjennetegn. Under er noen bilder fra parken, og deretter et interiørbilde fra katedralen.

Two places in Barcelona that have to be visited are the Parc Guell and La Sagrada Familia, where Antonio Gaudi has put his special marks. Under are a few pictures from the park, and an interior from the cathedral.










Som sagt - mye shopping, selv om Kari ikke var helt enig i det spanske utvalget. Barcelona har et stort utvalg av kjente klesbutikker, både vanlige merkebutikker, og dyre og kjente designerbutikker som var alt for dyre for våre lommebøker.
Jentene ble inspirerte til å prøve seg som fotomodeller :-)

Well, we did do quite a bit of shopping, even though Kari did not always like the
Spanish style. There are lots of well known clothing stores in Barcelona, both ordinary brands but also famous designer stores - much too expensive for our wallets.
The girls wanted to try out as models :-)



Badestranda lå bare ti minutters gange fra hotellet vårt, og det var fint og rent der. Vannet hadde deilig temperatur, og det var morsomme dønninger å bade i. Etter uka var over hadde vi fått fin brunfarge alle tre.
Strandselgerne gikk fram og tilbake , menene solgte "Agua-cola-fanta-cerveca-beer" mens Thaidamene ropte "Hola massasje?" og masserte slitne rygger på stranden. Litt av et arbeidssted!

The beach was only ten minutes walk from our hotel, and it was nice and clean. The temperature in the water was pleasant, and the waves were fun to swim and jump into. After we had spent the week there, we all had a nice tan.
The beach vendors were going back and forth, the men calling "Agua-cola-fanta-cerveca-beer" while the Thai ladies were calling "Hola, massasje?" and were giving tired backs a good backrub. What a place to work!


Burdagsfeiringer hadde vi to av! Her har jentene gjort seg klare til å feire 18-års dagen. Matchende kledd til og med!

We celebrated two birtdays! Here are the girls ready to go out to celebrate Karis 18th birthday. They had even dressed in matching colours!



Den dagen vi hadde bursdag fikk bursdagsbarnet bestemme hva vi skulle gjøre. På Kari sin dag shoppet vi (overraskelse!). På min dag ville jeg være litt kulturell, så vi besøkte Museu Nacional d'Art de Catalunya. Selve bygningen ble reist i forbindelse med verdensutstillingen i 1929. Kunstsamlingen inni bygget var stor, og gikk fra ca 1100 til nåtid.
The birthday girl got to decide what we should do on her birtday. Kari decided we should go shopping (surprise!), while I wanted to do something cultural on my day. We went to the Museu Nacional d'Art de Catalunya, and spent several hours looking at the art exhibitions. The building was raised for the World Exhibition in 1929, the art ranged from 1100 until present day.



Vi fant Barcelona som en spennende by og hovedinntrykket var at det var en ren og flott by. Absolutt en by vi vil tilbake til! Og så hadde vi det superkoselig og morsomt sammen - takk for turen, småjenter!

Barcelona was an exciting city to visit, and we were impressed to see how clean it was. Absolutely a place we want to visit again. We had a great time together, lots of laughs and fun - thank you for a wonderful week, my "little ones"!



mandag 2. juni 2008

Travelling in Western Norway...

Jeg var på en konferanse i Sogndal forrige uke. Å komme seg fra Ålesund til Sogndal er ikke helt enkelt eller raskt, selv om det bare er ca 220 km kjøredistanse. Å fly ville tatt like lang tid som å kjøre (må via Oslo), så det ble til at jeg tok bilen nedover. Og dermed tenkte jeg at dette bloginnlegget kunne handle om hvor flott det er på Nordvestlandet på denne tiden av året!

I went to a conference in Sogndal last week. To travel from Ålesund to Sogndal is neither easy nor fast, even though it is only a travelling distance of 220 km. If I went by airplane I would have to go via Oslo, and that means just as long time as driving. Originally I thought this post in my blog would be about how beautiful this part of Norway is at this time of the year!





Og vakkert er det! Men som sagt er det ikke helt enkelt å reise på denne delen av landet - tre ferger, bomstasjon, geiter i veien, somlete tyske turister... og ferge nr 1 rakk jeg, men den var full - tre biler måtte stå over til neste ferge. Så får man bare nyte utsikten så lenge!

And it is beautiful! But as I wrote - it is not easy to travel in these parts of the country. Three ferries, a toll road, goats in the middle of the road, slow driving German tourists... and I did make the first ferry in time but it was full - three cars had to wait for the next one. Might as well enjoy the scenery while waiting!







Heldigvis hadde jeg strikketøyet med! Det ble noen cm etter hvert. Neida, strikker ikke mens jeg kjører...

Fortunately I brought my knitting along and made a few cm. No, I don't knit while driving...

Så var det ferge nr 2. Der hadde de kaffepause!

At the second ferry they were having a coffee break onboard!

Deretter var det veiarbeid - og ventetid!

Next I met roadwork and more waiting!



Men heldigvis - turen var absolutt positiv og hyggelig. I tillegg til det faglige på konferansen ble det mange kulturelle opplevelser - som besøk i Bokbyen i Fjærland...

But fortunately - the trip was absoutely enjoyable. In addition to the program at the conference, we had a wonderful social program as well. Visit to the Fjærland book village...


Båttur på Sognefjorden...

Boat-trip on the Sognefjord...

Utendørs konsert i hagen på Walaker hotel i Solvorn... og deretter middag og kunstutstilling.

Outdoor concert in the garden at Walaker hotel in Solvorn... followed by dinner and an art exhibit.

Tett kontakt med isbre - inkludert besøk til Norsk Bremuseum.

Close encounter with a glacier - including a visit to the Glacier museum

Slike opplevelser gir et pustehull i hverdagen! Og vestlandet kan abslolutt anbefales - kronglete veier til tross :-) Det er en fin landsdel jeg bor i!

These days gave me a good break from the normal activities. And the western part of Norway is absolutely recommendable - ferries or not! I live in a beautiful part of the world!