Viser innlegg med etiketten City and Guild. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten City and Guild. Vis alle innlegg

torsdag 16. september 2010

City and Guild Certificate

Så har man det skriftlig - jeg har nå mottatt bevis fra City and Guild på at jeg innehar Level 3 Certificate in Design and Craft - Stitched Textiles.  Yes!
Og noen av mine innsendte bilder ligger på nettsiden til DesignMatters.

It is now official - I have received proof that I now have Level 3 Certificate in Design and Craft - Stiched Textiles. Yes!
And some of the images I have sent to my teacher is now posted on DesignMatter's Website.

From Wikipedia:
Level 3 qualifications cover more complex tasks and also start the development of supervisory skills. In many professions, level 3 is the benchmark to be considered competent.






torsdag 5. august 2010

I am done :-)

Det var en rar følelse å trykke på send-knappen i sted, da jeg sendte inn den siste oppgaven til City & Guild studiet.  Nå har jeg gjennomført 2 kurs/studier, brukt litt over fire år til sammen, og har lært så utrolig mye!  Det blir nesten litt tomt ikke å ha noen lekse-prosjekter som henger over meg, men jeg håper å kunne bruke all min nye kunnskap i ulike andre prosjekter framover :-)
Jeg må bare få benytte anledningen til å skryte uhemmet av både de som har satt opp kursene - mor og datter-teamet Linda og Laura Kemshall i England, og ikke minst min lærer Catherine Nicholls i Vancouver, Canada.  Dette er damer som sprudler av kreativitet og kunnskap om tekstilkunst!

It was strange to push the send-button for the last time for my City & Guild course. I have now completed two courses, and spent approximately 4 years all in all on my studies.  I have learned so much!  It will almost feel a bit empty not to have assignments waiting to be done, but I recon I will be able to use my new knowledge in other projects :-)

I just have to brag about the ladies that have made the courses - the mother and daughter team Linda and Laura Kemshall in England, and my wonderful teacher Catherine Nicholls in Vancouver, Canada.  These ladies are some of the most creative and talented people I have ever come across!



Mafia-quilten er altså ferdig.  Gjett tre ganger om jeg er stolt og gjett tre ganger om jeg er fornøyd :-)  Den ble akkurat slik jeg hadde planlagt - ikke verst, hva?  Nå blir soverommet blått og hvitt istedenfor grått og lilla.  Håper bare ikke mafiaen kommer og gjør krav på teppet...

The Mafia-quilt is done!  Boy, am I ever pleased and proud!  It turned out just as I had planned - not bad, eh?  My bedroom will be blue and white instead of purple and grey.  I just hope the Mafia won't come ane claim ownership of the quilt...

torsdag 1. juli 2010

The Mafia Quilt


Min gode venn Mr. Internet påpekte i dag at det var lenge siden jeg hadde blogget.  Det har han jo rett i!  Men jeg har altså prioritert produksjon framfor publikasjon :-)  Hadde som mål å bli ferdig med MafiaQuilten
1. juli - dvs i dag - men livet og hverdagen er ikke alltid like lett å styre.  Men jeg er nesten ferdig!  Nå ligger den under Janome'n og er halvveis quiltet. 
Men å maskinquilte noe som er 225x225 cm er som alle quiltere vet ikke helt enkelt...

My good friend Mr. Internet just told me that it had been a while since I last made a post in my blog.  And he is right!  But I have been producing instead of making publications :-)  My goal was to be done with the Mafia Quilt on
July 1st, today!  But life is not always easy to handle, even though I am almost done.  The quilt is now tucked under the Janome, and is half way quilted.  But to machine quilt a 225 x 225 cm piece is not easy...

HISTORIEN/THE STORY:

For den siste eksamensoppgaven skulle vi lage en quilt.  Det var ikke gitt noen bestemte tema, regler eller størrelser.  Bare "lag en quilt" . Samtidig som jeg startet tankeprosessen, gikk serien Corleone på TV, som handlet om mafiaen på Scicilia.  Da kom jeg til å tenke på min tur til Palermo høsten 2008, og besøket i katedralen i Monreale hvor det var utrolig vakkert mosaikkarbeid.  Da jeg beskrev mine ideer til min lærer Catherine kommenterte hun at det var artig med en quilt inspirert av mafiaen. Og derav kom navnet The Mafia Quilt :-)

For the last assessment we were told to make a quilt.  No themes, colours or sizes were given.  Just"Make a quilt".  At the same time that I started the thinking process, there was a TV-show called Corleone that was about the Scicilean mafia.  This reminded me of the trip to Palermo in 2008, when we visited the Monreale catedral.  It had the most astonishing mosaic inside!  When I described my ideas to my teacher Catherine, she commented that it was fun to make a quilt inspired by the mafia.  And hence the name The Mafia Quilt!

torsdag 3. juni 2010

Price or punishment...


I går var det sommeravslutning i Ålesund og Omegn Quiltelag, og som en ekstra aktivitet var det lagt inn et stofflotteri.  De som ville skulle ta med seg en 30-cm stoff delt i to, med motiv Vinter.  Dette skulle fordeles i to like bunker og loddes ut til de som kom med stoff.  Og med utfordring om å vise resultatet på årets juleavslutning.  Aldri har vel så mange uttrykt håp om å IKKE vinne!   Men den som satt med det ene vinnerloddet, det var meg!  Mange mente det ikke var en gevinst men en straff :-)
27 halve 30-cm'ere med vintermotiv - ja det blir litt av en utfordring...



Yesterday our guild had its summer meeting, and as an extra activity we had a fabric lottery.  Whoever that wanted to participate brought along a 30 cm piece of fabric, divided in 2, and it should have a wintery motif.  The fabrics were to be sorted into two similar piles, and two lucky winners were to be drawn.  The challenge was to make a quilt before our Christmas meeting.  Never before have I heard so many saying they did not want to win!  Several said it was not a price but a punishment. 
Guess who drew one of the piles...



Mafia Quilt update:

Inspiration: 
Mosaic floor in the Monreale Cathedral outside Palermo, Sicily




torsdag 8. april 2010

Twisting my brain...

Å gå inn i en kreativ prosess er smertefullt.  I hvertfall når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe et nytt prosjekt - da gjør det rett og slett vondt i hjernen!  Jeg tenker så det knaker, prøver ut ulike vinklinger, teknikker, farger og inspirasjonskilder i tankene - og det kjennes omtrent ut som om jeg har puttet hodet i en hurtigmikser.  Det går rett og slett trill rundt! (Vær så snill å si fra hvis noen mener at denne damen går MOT klokka...)


To start a creative process is painful.  At least when I don't have the slightest idea how to approach a new project - my brain really hurts!  I keep trying out new techniques, colours, angles and inspirational sources in my mind, and it feels like I have put my head in a blender.  It is spinning!  (And please let me know if anyone thinks this lady is spinning counterclockwise...)

Det er altså tid for min femte og siste eksamensoppgave.  De andre fire var greie - da fikk vi en definert oppgave med en definert inspirasjonskilde.  Lag en beholder. Lag noe til interiøret. Lag tilbehør til et antrekk. Lag et veggteppe. Inspirert av linjer, natur, arkitektur... Bruk den og den teknikken...Men nå er det altså fritt fram.  Lag det du vil, og med hvilken som helst inspirasjonskilde.  HJELP!!!!! Kreativ sperre!

It is time for my fifth and final assessment.  The first four were nice - very defined projects with a defined source of inspiration.  Make a container. Make something for the interior. Make an assessory. Make a wallhanging.  Inspired by lines, by nature, by architecture... Use this and that technique... But now I can choose for myself what to make, how to make it and any source of inspiration is ok.  HELP!!! Creative block!

Det hjelper alltid å gå lange turer - da tenker jeg godt og kreativt.  Det er klekket ut en god del prosjekter med Jack som følgesvenn!  Og en liten bit KvikkLuch hjelper også... men at han begynner å rulle seg rundt rett ved kanten av stupet hjelper ikke på inspirasjonen!





Taking a long walk always helps.  I often come up with good and creative ideas when when beeing outdoors, and  I have created lots of projects in my mind with Jack as my companion.  And a bar of KitKat also helps... but having Jack rolling around at the edge of the cliff is not inspiring at all!
Det er jo ikke rart man bli inspirert når man bor i dette landskapet!  Kanskje den siste oppgaven blir inspirert av himmel og hav og fjord og fjell?

No wonder one can find inspiration living in this landscape!  Maybe my final assessment will be inspired by heaven and sea and fjords and mountains?




Eller av alle de vakre vårblomstene som nå begynner å dukke opp?

Or by all the beautiful spring flowers that are beginning to bloom?


Uansett - nå har jeg fått meg et nytt leketøy som skal prøves før jeg går løs på eksamensoppgaven.  Dette er noe jeg har ønsket meg lenge, har aldri prøvd det men har lest om screen printing og har sett mange flotte quilter hvor denne teknikken er brukt.  Gleder meg som en unge til å prøve! Den kom i posten i dag :-)  Blir det bra legger jeg det ut på blogen - og blir det mislykket legger jeg det vel ut da også...

Anyway - I have got a new toy that has to be tested before I start on the final assessment.  This is something I have wanted for a long time, I have never tried screen printing, but have read about it and seen many beautiful quilts where this technique has been used.  I can hardly wait!  It came in the mail today :-) If it turns out ok I will post it on the blog, if it turns out horrible I will probably post it anyway...

lørdag 3. april 2010

Rocks and stones... and some thread

Eksamensoppgave nr 4 er ferdig.  Dette er resultatet av 6 ukers nitidig  (ehhh...) arbeid :-)
Oppgaven var å lage et veggteppe, inspirert av et eller annet i naturen.  Og så var det en vesentlig del av oppgaven at det skulle passe inn et eller annet sted - skreddersydd, så og si.  På stueveggen hadde jeg et veggteppe som jeg har kalt Octopussy's garden (Beatles), men det var veldig grønt og travelt, så jeg besluttet at min oppgave skulle være et nytt bilde akkurat der.  Ettersom det meste av det jeg har - både i interør og i klesveien - er sort, hvitt, grått, rosa og lilla så ga dette fargevalget.  Og så har jeg massevis av steinbilder tatt på diverse turer som kunne brukes som inspirasjon.

My assessment #4 is done, as a result of 6 weeks hard (eh....) work :-)  The assignment was to make a wallhanging inspired by nature, and an important part of the assignment was that it should fit in a special place - as if made on commission.  On the livingroom wall I had a wallhanging called Octopussy's garden (Beatles), but as it was very green and busy, I decided to make a new wallhanging for this space.  As most of my interior and clothing runs in black, white, grey, pink and purple, this was a natural choice of colours.  And I have lots of rock-images to be used as inspiration.









Ettersom jeg ikke bestandig pleier å gjøre ting enkelt, så farget jeg alt stoffet selv (med unntak av det grønne/rosa stoffet).  Det sorte ble bakgrunnen, mens de andre ble sydd inn som sprekker i fjellet eller som blomster og blad.

As I don't always do things the easy way, I hand dyed all the fabric exept the green/pink.  The black fabric will be the background, while the others will be either crevices in the rocks or flowers and leaves. 

Når jeg farger stoff, er det alltid morsomt å se resultatet!  Minner meg litt om 70-tallets batikk-trøyer. 
Tie-dye er egentlig innmari artig å holde på med - faktisk like gøy som å buke stoffet etterpå.



It is always fun to see the result after dying fabric.  It reminds me of the tie-dyed t-shirts from the 70's.  Doing tie-dye is really just as fun as using the fabric afterwards :-)


Etter stoffene var ferdige var det bare å applikere der det skulle applikeres - blomster og blad er applikert oppå med vliesofix, mens sprekkene er gjort med "reverse" applikasjon - tegne flere blomster med sjablong,  quilte alt med maskin eller hånd, brodere på mere blomster, farge deler av teppet med mere paintstiks eller maling... og vips så var det ferdig!

After the fabric was done, I appliqued flowers and leaves using fusible applique, the crevices were made by reverse applique, stencilled on some more flowers, quilted with machine and by hand, embroidered more flowers, painted the babric some more... and voila - it was done!






Og ja - jeg er fornøyd.  Nå gjenstår det bare å sende inn bilder og rapport til min lærer for evaluering! Og så er det bare en eksamensoppgave igjen og så er jeg ferdig med studiet!!!

And yes, I am pleased.  All that remains is to send images and a report to my teacher for evaluation. And I have only one more assessment to do, and then I am done with the course!!!

torsdag 1. april 2010

Peace and quiet...

Jeg liker godt sangen "It's oh so quiet", den viser vel godt hvordan livet kan være.  Stille og rolig noen ganger, skikkelig heftig andre ganger. (Visste dere at Bjørk har den som coverlåt, Betty Hutton sang originaen i 1951!)  Da jeg skulle designe et nytt studiearbeid var det denne sangen jeg hadde i bakhodet.  Heftige farger, rolig budskap (runetegn for fred og ly).  Det ble først quiltet, deretter malt med paintstik, og tilslutt ble runetegnene påført med folie.

Og hvor har man et slikt budskap om ikke på soverommet!

I really like the song "It's oh so quiet", as it tells how life can be very quiet and peaceful sometimes, and loud and filled with action at other times.  (Did you know that it is a cover song for Bjørk? The original is from 1951 with Betty Hutton) When designing a new activity for my C&G course, this song was in the back of my head.  Vibrant colours, peaceful message (runic letters meaning peace and shelter in Norwegian).  It is first quilted, then painted with Paintstik, and finally the runes were added using foil.
And my "new" bedroom was just the right place for this message.


Jeg har ønsket meg en himmelseng i mange år, men soverommet er liksom ikke stort nok til å få inn en real gammeldags 4-poster uten at det ville sett skikkelig overmøblert ut.  Etter å ha studert en del interiørmagasiner kom jeg plutselig på hvordan det kunne gjøres - enkelt og greit.  Så nå sover jeg under en sky av hvit tyll :-)  Og den lille quilten henger rett til venstre.

For a long time I have wanted a bed with canopy, but the bedroom is not big enough for a good oldfahioned 4-poster bed.  After having studied some interior decorating magazines, I suddently knew how to to it - very simple!  So now I am sleeping under a cloud of white tulle :-)  And the small quilt hangs to the left.

onsdag 31. mars 2010

Back in the saddle - hopefully?

Bloggen har hatt et års permisjon.  Noen ganger er man rett og slett nødt til å prioritere tidsbruken, men nå er huset ferdig oppusset (vel, nesten - alltid noe mer som burde gjøres...) og jeg ser slutten på mine nettstudier. 
Jeg er ingen stor leser av horoskop, ikke tror jeg på de heller, men har funnet en nettside med månedlige horoskop som det er artig å lese ETTER måneden er over.  For mars står det:
"You may unveil a new website March 29 plus four days, the perfect time to do so. You may also launch a publicity or advertising campaign." 
Så det tar jeg som et tegn på at permisjonstiden nå er over og at SiriusJack skal få lov til å komme på banen igjen.

The blog has had a year leave of absence.  Sometimes you just have to make priorities on how to spend your time, but now I am done redecorating my house (well, almost - always something more that should be done...) and my City and Guild course is getting close to an end.  I am no reader of horoscopes, don't really believe in them, but have found a website with monthly horoscopes that I like to read AFTER the month is over.  For the month of March it says:
"You may unveil a new website March 29 plus four days, the perfect time to do so. You may also launch a publicity or advertising campaign."
I take that as a sign that the leave of absence is over, and that SiriusJack is back in the saddle! 




I fjor høst ble jeg invitert med på padletur i kajakk - og det var kjærlighet ved første åretak.  Siden har jeg vært helfrelst.  Å kunne være så i ett med naturen er en fantastisk følelse, og samtidig var det en kjempeutfordring de gangene det blåste kraftig. 

Last fall a friend invited me to go kayaking - and it was love at first paddlestroke.  Since then I have been hooked.  To be so close to nature is an immensely gratifying experience, and at the same time very challenging when it was heavy wind.


Det kan bli mange fine motiv av slike turer - her er jeg i solnedgangen, Sula til venstre, Sukkertoppen til høyre, og Runde ligger langt bak i horisonten.

You can get many great motifs from trips like these - this is me in the sunset, the Sula peninsula to my left, Sukkertoppen to my right, and the Runde island back on the horizon.

Etterpå var det bare å finne fram hvitt stoff og stoffmaling, og de rette fargene på silketråden, og la seg inspirere!

Afterwards I was inspired to get out some PFD (prepared for dying) fabric, fabric paint and the right coloured silk thread, and interpreted the images my way.




tirsdag 24. mars 2009

Keep working, girl...

Ops, nå ser jeg at det er lenge siden jeg la inn et innlegg her. Hvis jeg skal ha en blog bør jeg nok oppdatere den med jevne mellomrom. Men så er det noen ganger en utfordring å finne på noe å skrive om...


Mye av den siste tiden har gått med til studieoppgaver, masse småprosjekter og ingen helt ferdige ting å vise fram. Takket være fire uker sykemelding ble jeg fort ferdig med den ene modulen som handlet om form. Det har vært en artig oppdagelse å lære å finne inspirasjonskilder der man minst venter det! Bl.a. fikk "jålestøvlene" mine lov til å bli modell for et lite entrè-teppe. Noe måtte de kunne brukes til når jeg ikke greide å få de på foten!


I tillegg har jeg hatt det morsomt med å leke med Photoshop!




Ooops - it has been a while since my last entry. If I am going to keep the blog running I better post more often!


I have spent much time lately working on study activities. Many samples and small projects, but not any finished ones. Thanks to four weeks of sickleave, I finished a whole module, this one was focusing on form. It was fun to learn to find inspiration everywhere - my "dress up boots" became models for a wallhanging for the hallway. The least they could do as long as I could not get my feet into them.

In addition, I have had fun playing around with Photoshop!



På kjøkkenet fant jeg frukt som inspirerte til små kjøkkenbilder - epler og bananer. Bare se på studiet av bananen så fin form den har! En vakker dag skal jeg gjøre ferdig bildene... men ikke i dag :-)


In the kitchen I found fruit that inspired me to make some small wallhangings - apples and bananas. Just look at the nice form the banana has! One day I will finish the pictures... but not today :-)





























Rett som det er tar jeg meg en fotosafari, enten på fjellet, nede ved sjøen eller i byen. Mange av bildene jeg har tatt kommer til nytte i studiet nå, og jeg kan endelig si til avkommet at de rare bildene jeg pleier å ta ikke er så rare likevel :-) For en stund siden var det Jugendstil-elementer som var fokus for min fotoseanse, og fra disse bildene plukket jeg ut toppen av et vindu som inspirasjon da jeg skulle lære Hawaiian applique.




Once in a while I do a photo safari, either up on the mountain, down by the sea or downtown. I have discovered that I can use many of my photoes in the study activities, and I can finally tell my kids that my funny pictures are not so funny after all :-) A while back the theme for my tour was elements on the Art Noveau houses in town, and from one of these pictures I picked the top of a window for inspiration when learning how to do Hawaiian applique.









mandag 26. januar 2009

Home Alone...

Jeg var alene denne helgen - ungene var hos faren (dvs guttungen var på instruktørkurs i Trondheim og frøkna var enten på jobb eller hos darlingen) og jeg syntes egentlig det hadde vært kjekt med litt selskap. Snufs, tenkte jeg, dette blir stusslige greier... helt til jeg bestemte meg for å ha en dedikert kreativ og produktiv helg! Ikke ofte jeg kan sitte på stua med symaskina til langt på kveld i helgene! Og jeg har virkelig vært både kreativ og produktiv, og har også tillatt meg å leke litt med huset :-)

... og i postkassen lørdag lå en overraskelse fra en god venn - Ulf Lundells siste cd, slik at jeg hadde noe å kose meg med mens jeg var alene :-) Det ble faktisk en fin helg likevel!

I was home alone this weekend - the kids were at their dad's (that is, jr was in Trondheim on a course and the young miss was eitherworking or with her darling) and I really was in the mood for some close company.  Did I ever feel sorry for myself - until I decided to make this into a creative and productive weekend! It is not often that I can work on my sewing machine in my livingroom late at night on weekends! And I have done a lot! And allowed myself to play a little with my house!

... and on Saturday there was a surprice in the mailbox from a good friend - Ulf Lundell's latest cd, so that I had something new to listen to when I was all alone :-) The weekend turned out to be a good one after all!

Produksjonsrapport:




Gjorde ferdig nytt Mia-skjerf som min eldste datter hadde bestilt...

Finished another Mia-scarf that my oldest daughter wanted me to make her...


... og sydde sammen bereten som mor har bestilt som tidlig bursdagsgave...

... and sewed together the beret that my mother wanted as an early birthday present...



...gjorde litt hjemmelekser og lærte meg noen nye teknikker - her har jeg fjernet farge på stoff ved hjelp av klor...


... did some homework and learned some new techniques - as here where I have bleached fabric with chlorine...











... jeg har overført farge fra malt papir til stoff, og laget forskjellig design på stoffet ved å overføre lag på lag på lag...


... I have been doing transfer printing from paper to fabric, making different designs by transferring layer upon layer upon layer...






... både blomster og firkanter...
... flowers as well as squares...


... løperen fra forrige blog-innlegg er ferdig :-) Den ble quiltet med flerfarget tråd (takk for godt råd, QuilteLine!) i et krusedullemønser for å myke opp alle kantene i blokkene...


... the runner from last blog-posting is finished :-) I quilted it with variegated thread (thank you for the advice, QuilteLine! in a curlicue pattern to soften the straight lines and angles of the blocks...




... og en UFO som hadde ventet på en lukkekant ble også ferdig. Dette er egentlig en prøve på sengeteppet jeg gjorde til eksamensoppgaven på det første C&G studiet for over et år siden :-)

... and I finished an UFO that had been waiting for more than a year. It is really a sample that I made before making my final assessment for the first C&G course.




... og så var det huset - toalettet har fått være urørt etter vi flyttet inn, men det har ikke akkurat vært så koselig. Plutselig fikk jeg ånden over meg, og tenkte at mens jeg venter på å vinne lotto slik at jeg kan pusse opp skikkelig, kan jeg i hvertfall gjøre det litt triveligere :-) Alt jeg har brukt er rester slik at det ble en billig fornøyelse...
... the toilet was still looking like when we moved in a year ago, and it was rather dingy. I suddently decided that while waiting for the grand prize from the lottery to turn up in order to redo the room completely, I could at least make it a bit more livelier :-) Everything I used were leftovers from last sping, so it was a cheap makeover...

... det skulle ikke så mye til! Nå sier det "Pang! Farger!" når vi går inn på rommet :-)
... it did not take a lot! Now it says "Bang! Colours!" when we enter the room :-)

.... og så er jeg stolt av gulvet, og håper bare at malingen holder seg en liten stund. Ideen med å bruke sinkbalje til toalettpapiret fant jeg i et interiørblad - men der var både badet og baljen MYE større...
... and the floor is something I am proud of, hopefully the paint will stay on for a while. The idea of using a zink tub for the toiletpaper came from an interior magazine - but there both the bathroom and the tub were MUCH bigger...



.