Viser innlegg med etiketten Turer. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Turer. Vis alle innlegg

tirsdag 20. juli 2010

Sunshine on my shoulder...

En uke på Gran Canaria med sol og sommer gjør godt når regnet stømmer ned på Sunnmøre.  Bare synd at uken gikk så alt for fort!   Dette er Anfi del Mal, med tilsammen 850 leiligheter fordelt på flere bygninger.  Heldigvis var det lavsesong på Kanariøyene nå, så det var "lite" turister der. 
Standarden på anlegget og leilighetene var helt utrolig, som bildene viser.

Bare tenk å ha et eget hjørnebadekar på soverommet!  Det hadde vært noe å ha hjemme, det :-)



Eller et inngangsparti som ser slik ut?




Og neste gang jeg pusser opp et bad er jeg fristet til å vurdere hvit marmor...












Fortsatt god sommer!



torsdag 8. april 2010

Twisting my brain...

Å gå inn i en kreativ prosess er smertefullt.  I hvertfall når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe et nytt prosjekt - da gjør det rett og slett vondt i hjernen!  Jeg tenker så det knaker, prøver ut ulike vinklinger, teknikker, farger og inspirasjonskilder i tankene - og det kjennes omtrent ut som om jeg har puttet hodet i en hurtigmikser.  Det går rett og slett trill rundt! (Vær så snill å si fra hvis noen mener at denne damen går MOT klokka...)


To start a creative process is painful.  At least when I don't have the slightest idea how to approach a new project - my brain really hurts!  I keep trying out new techniques, colours, angles and inspirational sources in my mind, and it feels like I have put my head in a blender.  It is spinning!  (And please let me know if anyone thinks this lady is spinning counterclockwise...)

Det er altså tid for min femte og siste eksamensoppgave.  De andre fire var greie - da fikk vi en definert oppgave med en definert inspirasjonskilde.  Lag en beholder. Lag noe til interiøret. Lag tilbehør til et antrekk. Lag et veggteppe. Inspirert av linjer, natur, arkitektur... Bruk den og den teknikken...Men nå er det altså fritt fram.  Lag det du vil, og med hvilken som helst inspirasjonskilde.  HJELP!!!!! Kreativ sperre!

It is time for my fifth and final assessment.  The first four were nice - very defined projects with a defined source of inspiration.  Make a container. Make something for the interior. Make an assessory. Make a wallhanging.  Inspired by lines, by nature, by architecture... Use this and that technique... But now I can choose for myself what to make, how to make it and any source of inspiration is ok.  HELP!!! Creative block!

Det hjelper alltid å gå lange turer - da tenker jeg godt og kreativt.  Det er klekket ut en god del prosjekter med Jack som følgesvenn!  Og en liten bit KvikkLuch hjelper også... men at han begynner å rulle seg rundt rett ved kanten av stupet hjelper ikke på inspirasjonen!





Taking a long walk always helps.  I often come up with good and creative ideas when when beeing outdoors, and  I have created lots of projects in my mind with Jack as my companion.  And a bar of KitKat also helps... but having Jack rolling around at the edge of the cliff is not inspiring at all!
Det er jo ikke rart man bli inspirert når man bor i dette landskapet!  Kanskje den siste oppgaven blir inspirert av himmel og hav og fjord og fjell?

No wonder one can find inspiration living in this landscape!  Maybe my final assessment will be inspired by heaven and sea and fjords and mountains?




Eller av alle de vakre vårblomstene som nå begynner å dukke opp?

Or by all the beautiful spring flowers that are beginning to bloom?


Uansett - nå har jeg fått meg et nytt leketøy som skal prøves før jeg går løs på eksamensoppgaven.  Dette er noe jeg har ønsket meg lenge, har aldri prøvd det men har lest om screen printing og har sett mange flotte quilter hvor denne teknikken er brukt.  Gleder meg som en unge til å prøve! Den kom i posten i dag :-)  Blir det bra legger jeg det ut på blogen - og blir det mislykket legger jeg det vel ut da også...

Anyway - I have got a new toy that has to be tested before I start on the final assessment.  This is something I have wanted for a long time, I have never tried screen printing, but have read about it and seen many beautiful quilts where this technique has been used.  I can hardly wait!  It came in the mail today :-) If it turns out ok I will post it on the blog, if it turns out horrible I will probably post it anyway...

tirsdag 3. februar 2009

Footloose part two...

Så sitter jeg her igjen da, med foten bandasjert og godt neddopet med smertestillende tabletter. Samme fot som for nøyaktig ti måneder siden, med da var det oppå, nå var det under. En sak skal alltid sees fra to sider, ikke sant? Denne gang fjernet ortopeden det mediale sesambenet på tåballen under storetåa. Liten filleting som har gjort mye vondt i det siste.
Fire ukers sykemelding (eller symelding?) kan brukes til bl.a. oppgavene/leksene mine, og så er det mye spennende vintersport på TV denne måneden :-) Ikke så galt at det ikke er godt for noe...

Once more my right foot has been cut into, and now I am sitting here stuffed with painkillers. It is exactly 10 months since the first time, then it was on on top of the foot, now it was under. One should always look at a case from several points of view, right? This time the surgeon removed the medial sesambone under the big toe. A very small thing that has caused a lot of pain recently.
Four weeks of sickleave means time to do my homework! And they are sending lots of winter sports on TV right now!



Men før dette måtte jeg få meg en tur til i ski-løypa. Guttungen, Jack og jeg dro til Lillehammer fredag ettermiddag, vi forlot Ålesund med behagelige 7 plussgrader, og fikk kuldesjokk da vi kom fram til 16 minus! Stakkars guttungen, han har jo aldri opplevd sprengkulde før, og fikk seg rett og slett et sjokk!

But first I had to go skiing one more time. Junior, Jack and I went to Lillehammer Friday, we left Ålesund with pleasant 7 degrees plus, and was shocked when we were met by minus 16 at our destination! Poor Junior, he has never experienced low temperatures like thas before!




Heldige var vi likevel, for på Nordseter ovenfor Lillehammer var det "bare" minus 6, og et fantastisk skiføre :-)

Kjæresten syntes forresten jeg var litt dum (ikke dum - bare sta!) som gikk på ski med smerter i foten - men det er naturopplevelsen som sitter spikret i minnet, og ikke at det gjorde sabla vondt etterpå!




But we were lucky, at Nordseter outside Lillehammer it was "only" minus 6 degrees, and skiing was absolutely wonderful :-)

My boyfriend thought I was rather stupid to go skiing with a painful foot (stupid, no - stubborn, yes!) - but I do not remember how painful it got afterwards, only the fantastic experience and a beautiful scenery!

søndag 18. januar 2009

Skiing with the boys...

Vi hadde planlagt skitur denne helga, guttene og jeg. Burde kanskje dratt lørdag, men da var det en del andre ærend som skulle gjøres - dermed ble det søndagstur til Overøye i Stordal. Vi burde vel skjønt tegningen da det blåste sterkt om natta, så mye at vi faktisk våknet flere ganger av det, men i Ålesund løyet vinden på morningen, og da vi dro var det ikke mye vind i det hele tatt...

Men på Overøye blåste det! Etter vi hadde gått ca 45 minutter ga vi opp - det var da både Erik og jeg ble blåst overende. Jack likte seg ikke så godt heller, selv om han gjorde sitt beste for å hjelpe Erik opp igjen. Nistematen og kakaoen tok vi i bilen før vi kjørte hjem :-)

We had planned to go skiing this weekend, my boys and I. As we had several things to do in town and at home on Saturday, we decided to go today. We woke up several times last night because of strong wind, but it calmed down before dawn, and it was hardly blowing at all when we left home for Overøye in Stordal....

But it was strong wind up there! After 45 minutes we decided to turn and go back - after both Erik and I were blown down! Jack didn't like it either, even though he did his best to help Erik get up. We enjoyed our food and hot chocholate in the car before driving home!







mandag 5. januar 2009

Juleskitur :-)

Julen er over, det nye året har startet, og vi bretter på nytt opp ermene for ennå et år gjøre en god innsats for konge og fedreland...


Det ble en lang juleferie i år, og med en ukes opphold på Østlandet i strålende vintervær ble det anledning til å gjøre noe jeg ikke har gjort på mange år - få meg en skitur på julaften :-)



Noen få minusgrader, sol fra skyfri himmel, passe mye snø, glitrende snøkrystaller, harespor i snøen og silkeføre gjorde dette til en fantastisk inngang til julehelgen. Måtte vi bare kunne gjøre dette hver jul!

Jack fikk seg et lite støkk da han nesten ble nedrent av en skiløper som kom motsatt vei. (Det var min feil som ikke hadde han i bånd.) Heldigvis gikk det bra både med skiløper og hund, og etterpå tok jeg Jack i bånd - men så hadde han da også fått slik respekt for skiløpere at han kravlet langt uti snøkanten neste gang det kom en på ski motsatt vei!
Da skituren var over med mye løping i nedoverbakke så han ut som en nisse med rim i skjegget!

søndag 23. november 2008

Arrividerci Palermo...

Jeg var så heldig at jeg fikk verdens flotteste 50-års presang: Reise til Palermo! Fire dager i en spennende, rustikk, travel, sjarmerende, tildels falleferdig og tildels flott by. Maten var fantastisk, og vinen likeså :-) Det ble en opplevelsesrik og uforglemmelig tur - kofferten min kom to dager etter jeg kom, skulderveska mi ble nesten kidnappet (bagnappet?) av Mafia på motorsykkel, vi havnet rett oppi et større demonstrasjonstog av streikende offentlige ansatte (passer jo bra for oss som jobber på statlige høgskoler), søndag var det maratonløp (nei, vi deltok ikke!), vi tok buss til en landsby utenfor Palermo - men ingen buss gikk tilbake - og taxituren tilbake var en opplevelse i seg selv!
Tusen takk for turen!
Vakre gamle bygninger...
... og ruiner etter bombing under 2. verdenskrig
Demonstrasjonstoget gikk rolig for seg - selv om det ikke hørtes slik ut. Det var mere lyd der enn i et russetog 17.mai! Men jeg er ikke helt sikker på hva de egentlig demonstrerte mot (eller for?) ...
Maratonløp i travle og trafikkerte gater virket ikke veldig fristende - men det gjør forsåvidt ingen maratonløp...
Som i flere andre storbyer hadde Luis Vutton egen butikk i Palermo. Min yngste datter ønsket seg en LV-veske, men det får nok bli med dette bildet. Disse to veskene kostet 960 Euro hver!
Jeg kan vel sy penere vesker til en billigere penge enn det...
Hotellet vi bodde på lå rett ved havna, hvor store ferger og cruiseskip hadde anløp. Det frister med et cruise! Og se hvor nydelig himmelen var!
Ettersom "god-skoa" lå i kofferten som var to dager forsinket måtte jeg rusle rundt i disse - pene sko, men ikke akkurat de beste å gå gatelangs i! Neste gang jeg skal reise med fly skal jeg la forfengeligheten fare og ha på meg lave og fornuftige sko!

Søndag tok vi buss til Monreale, hvor det ligger en flott katedral som er dekorert med helt fantastisk flott mosaikk. I tillegg til den flotte katedralen var byen sjarmerende, med trange velstelte gater.




Mosaikkarbeidet kan gi inspirasjon til mange prosjekter!


I Guideboken vi hadde kjøpt var det anbefalt en Pizzeria, dette fant vi ut da vi satt i den samme og hadde bestilt. Her ble pizzaen stekt i åpen steinovn - pizza vil aldri bli det samme! Helt fantastisk :-)

søndag 31. august 2008

Vacation part 2

Denne sommeren var litt spesiell, ettersom yngstedatter Kari fylte 18 og jeg fylte 50 med to dagers mellomrom. Sterke Løvejenter, begge to! For flere år siden begynte vi å snakke om at da skulle vi ta oss en bursdagstur (hvis da den unge damen ville være med sin gamle mor!) til et eller annet utland. Storesøster Marit ble invitert med, jentene fikk bestemme reisemålet, og vi endte opp med Barcelona.
Perfekt kombinasjon av storby, strand, sol, shopping, kultur og kulinariske opplevelser :-)
Hotellet var en positiv overraskelse - vi trodde det var fint ut i fra beskrivelsen, men det overgikk våre forventninger!

This was a special summer for my youngest daughter Kari and me, as she turned 18 and I turned 50 only two days apart. Strong lionesses, both of us! Several years ago we started talking about making a birthday trip together, so we invited big sister Marit along. The girls got to choose the destination, and Barcelona was their choice. A wondeful combination of big city, beach, sunshine, shopping, culture and culinary experiences.
The hotel was a very pleasant surprise - we did not expect it to be this fancy!





Dagene ble brukt litt variert. Noen ganger var det shopping og strand, noen dager var det bare strand, noen dager var det sightseeing og shopping og strand... men god mat og drikke måtte vi ha hver dag!

What we did during the day varied a bit - some days we were shopping before going to the beach, or we spent the whole day at the beach, or we did some sightseeing before shopping or going to the beach... but we enjoyed good meals every day!


To steder i Barcelona som er helt påkrevet å besøke er Parc Guell og La Sagrada Familia, hvor Antonio Gaudi har satt sine spesielle kjennetegn. Under er noen bilder fra parken, og deretter et interiørbilde fra katedralen.

Two places in Barcelona that have to be visited are the Parc Guell and La Sagrada Familia, where Antonio Gaudi has put his special marks. Under are a few pictures from the park, and an interior from the cathedral.










Som sagt - mye shopping, selv om Kari ikke var helt enig i det spanske utvalget. Barcelona har et stort utvalg av kjente klesbutikker, både vanlige merkebutikker, og dyre og kjente designerbutikker som var alt for dyre for våre lommebøker.
Jentene ble inspirerte til å prøve seg som fotomodeller :-)

Well, we did do quite a bit of shopping, even though Kari did not always like the
Spanish style. There are lots of well known clothing stores in Barcelona, both ordinary brands but also famous designer stores - much too expensive for our wallets.
The girls wanted to try out as models :-)



Badestranda lå bare ti minutters gange fra hotellet vårt, og det var fint og rent der. Vannet hadde deilig temperatur, og det var morsomme dønninger å bade i. Etter uka var over hadde vi fått fin brunfarge alle tre.
Strandselgerne gikk fram og tilbake , menene solgte "Agua-cola-fanta-cerveca-beer" mens Thaidamene ropte "Hola massasje?" og masserte slitne rygger på stranden. Litt av et arbeidssted!

The beach was only ten minutes walk from our hotel, and it was nice and clean. The temperature in the water was pleasant, and the waves were fun to swim and jump into. After we had spent the week there, we all had a nice tan.
The beach vendors were going back and forth, the men calling "Agua-cola-fanta-cerveca-beer" while the Thai ladies were calling "Hola, massasje?" and were giving tired backs a good backrub. What a place to work!


Burdagsfeiringer hadde vi to av! Her har jentene gjort seg klare til å feire 18-års dagen. Matchende kledd til og med!

We celebrated two birtdays! Here are the girls ready to go out to celebrate Karis 18th birthday. They had even dressed in matching colours!



Den dagen vi hadde bursdag fikk bursdagsbarnet bestemme hva vi skulle gjøre. På Kari sin dag shoppet vi (overraskelse!). På min dag ville jeg være litt kulturell, så vi besøkte Museu Nacional d'Art de Catalunya. Selve bygningen ble reist i forbindelse med verdensutstillingen i 1929. Kunstsamlingen inni bygget var stor, og gikk fra ca 1100 til nåtid.
The birthday girl got to decide what we should do on her birtday. Kari decided we should go shopping (surprise!), while I wanted to do something cultural on my day. We went to the Museu Nacional d'Art de Catalunya, and spent several hours looking at the art exhibitions. The building was raised for the World Exhibition in 1929, the art ranged from 1100 until present day.



Vi fant Barcelona som en spennende by og hovedinntrykket var at det var en ren og flott by. Absolutt en by vi vil tilbake til! Og så hadde vi det superkoselig og morsomt sammen - takk for turen, småjenter!

Barcelona was an exciting city to visit, and we were impressed to see how clean it was. Absolutely a place we want to visit again. We had a great time together, lots of laughs and fun - thank you for a wonderful week, my "little ones"!