Viser innlegg med etiketten House projects. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten House projects. Vis alle innlegg

mandag 12. april 2010

A place for everything...

Lørdag var jeg på besøk på en av favorittbutikkene mine - Nedre Strandgaten Brukthandel.  Målet var å finne en liten kommode eller et lite skap til å ha printer og alle mine ulike printerark på.  (NB! Det skulle være LITE!!! men med skuffer eller hyller i) Til nå har det sett ganske stusslig ut, selv om jeg er veldig glad i det lille bordet somjeg har hatt fra jeg var knøtt liten.

Saturday I visited one of my favourite second hand stores, as I wanted to find a small (SMALL, and I mean SMALL!!!) chest of drawers or cupboard for the printer and all my different printer papers.  Up until now it has been a rather boring corner, even though I am very fond of the small table I have had since I was a small girl.






Men så er det nå engang sånn da, at jeg har vanskelig for å gjøre noe LITE.  Når jeg syr så blir prosjektene store, og ofte velger jeg vanskelige og utfordrende teknikker.  Gjør jeg noe i huset så drar det ofte med seg flere oppgaver.  Og alle barna jeg har laget er større enn meg.  Så da jeg kom inn i butikken så var det første jeg gikk på innenfor døren dette hjørneskapet som ikke var lite i det hele tatt - og det var kjærlighet ved første blikk :-)  For 600 kroner ble det mitt.  Ca 160 cm høyt, 80 cm bredt - det er utrolig hva jeg får inn i bagasjerommet i Poloen! 

Det var slitt utenpå og inni var det malt i en ekkel orangerød farge.



I have a tendency to never do anything SMALL.  My sewing projects are usually large, I often choose difficult and challenging techniques, if I do something in the house it generates more work, and all the children I have made are bigger than me.  So when I entered the store I immediately bumped into this cupboard that was NOT small, and it was love at first sight.  For NOK 600 it became mine.  16o cm x 80 cm, it is amazing what fits into my Polo!

It was dull and worn on the outside, and inside it had been painted in a ugly orange-red colour.


I boden står det flere malingspann med rester etter oppussingen, og tanken var å få brukt opp litt av dette.  Utfordringen var bare at det eneste som var igjen var oljebasert.  Bra at det gikk an å stå ute i garasjen og male :-)  Se så fint det ble!

(Jeg har testet ulike innstillinger på kameraet - derfor er det forskjellige fargetoner på bildene)
I have plenty of leftover paint from renovating the house, and thought this would be a great opportunity to use some of this.  All that was left was oil based, however.  Fortunately I could use the garage for painting.  And look how nice it turned out!

(I have tested different settings on my camera - thus the different colour hues)


torsdag 1. april 2010

Peace and quiet...

Jeg liker godt sangen "It's oh so quiet", den viser vel godt hvordan livet kan være.  Stille og rolig noen ganger, skikkelig heftig andre ganger. (Visste dere at Bjørk har den som coverlåt, Betty Hutton sang originaen i 1951!)  Da jeg skulle designe et nytt studiearbeid var det denne sangen jeg hadde i bakhodet.  Heftige farger, rolig budskap (runetegn for fred og ly).  Det ble først quiltet, deretter malt med paintstik, og tilslutt ble runetegnene påført med folie.

Og hvor har man et slikt budskap om ikke på soverommet!

I really like the song "It's oh so quiet", as it tells how life can be very quiet and peaceful sometimes, and loud and filled with action at other times.  (Did you know that it is a cover song for Bjørk? The original is from 1951 with Betty Hutton) When designing a new activity for my C&G course, this song was in the back of my head.  Vibrant colours, peaceful message (runic letters meaning peace and shelter in Norwegian).  It is first quilted, then painted with Paintstik, and finally the runes were added using foil.
And my "new" bedroom was just the right place for this message.


Jeg har ønsket meg en himmelseng i mange år, men soverommet er liksom ikke stort nok til å få inn en real gammeldags 4-poster uten at det ville sett skikkelig overmøblert ut.  Etter å ha studert en del interiørmagasiner kom jeg plutselig på hvordan det kunne gjøres - enkelt og greit.  Så nå sover jeg under en sky av hvit tyll :-)  Og den lille quilten henger rett til venstre.

For a long time I have wanted a bed with canopy, but the bedroom is not big enough for a good oldfahioned 4-poster bed.  After having studied some interior decorating magazines, I suddently knew how to to it - very simple!  So now I am sleeping under a cloud of white tulle :-)  And the small quilt hangs to the left.

torsdag 12. mars 2009

Helt i hundre !


Dette er innlegg nr. 100 på bloggen :-) Hadde bare lyst til å legge inn et bilde av kommoden jeg kjøpte for et par uker siden - nå står den på soverommet mitt, og er nymalt i en lysegrå farge (Dis fra Lady) med glassknotter, og jeg er helt i hundre over hvor fin den ble. Passet helt perfekt på rommet også! Mor ga meg masse flott stoff sist jeg var på Hønefoss, og det skal få plass i kommoden.
... knottene og ny malerkost (malingen hadde jeg fra før) kostet forresten mere enn kommoden ...

mandag 26. januar 2009

Home Alone...

Jeg var alene denne helgen - ungene var hos faren (dvs guttungen var på instruktørkurs i Trondheim og frøkna var enten på jobb eller hos darlingen) og jeg syntes egentlig det hadde vært kjekt med litt selskap. Snufs, tenkte jeg, dette blir stusslige greier... helt til jeg bestemte meg for å ha en dedikert kreativ og produktiv helg! Ikke ofte jeg kan sitte på stua med symaskina til langt på kveld i helgene! Og jeg har virkelig vært både kreativ og produktiv, og har også tillatt meg å leke litt med huset :-)

... og i postkassen lørdag lå en overraskelse fra en god venn - Ulf Lundells siste cd, slik at jeg hadde noe å kose meg med mens jeg var alene :-) Det ble faktisk en fin helg likevel!

I was home alone this weekend - the kids were at their dad's (that is, jr was in Trondheim on a course and the young miss was eitherworking or with her darling) and I really was in the mood for some close company.  Did I ever feel sorry for myself - until I decided to make this into a creative and productive weekend! It is not often that I can work on my sewing machine in my livingroom late at night on weekends! And I have done a lot! And allowed myself to play a little with my house!

... and on Saturday there was a surprice in the mailbox from a good friend - Ulf Lundell's latest cd, so that I had something new to listen to when I was all alone :-) The weekend turned out to be a good one after all!

Produksjonsrapport:




Gjorde ferdig nytt Mia-skjerf som min eldste datter hadde bestilt...

Finished another Mia-scarf that my oldest daughter wanted me to make her...


... og sydde sammen bereten som mor har bestilt som tidlig bursdagsgave...

... and sewed together the beret that my mother wanted as an early birthday present...



...gjorde litt hjemmelekser og lærte meg noen nye teknikker - her har jeg fjernet farge på stoff ved hjelp av klor...


... did some homework and learned some new techniques - as here where I have bleached fabric with chlorine...











... jeg har overført farge fra malt papir til stoff, og laget forskjellig design på stoffet ved å overføre lag på lag på lag...


... I have been doing transfer printing from paper to fabric, making different designs by transferring layer upon layer upon layer...






... både blomster og firkanter...
... flowers as well as squares...


... løperen fra forrige blog-innlegg er ferdig :-) Den ble quiltet med flerfarget tråd (takk for godt råd, QuilteLine!) i et krusedullemønser for å myke opp alle kantene i blokkene...


... the runner from last blog-posting is finished :-) I quilted it with variegated thread (thank you for the advice, QuilteLine! in a curlicue pattern to soften the straight lines and angles of the blocks...




... og en UFO som hadde ventet på en lukkekant ble også ferdig. Dette er egentlig en prøve på sengeteppet jeg gjorde til eksamensoppgaven på det første C&G studiet for over et år siden :-)

... and I finished an UFO that had been waiting for more than a year. It is really a sample that I made before making my final assessment for the first C&G course.




... og så var det huset - toalettet har fått være urørt etter vi flyttet inn, men det har ikke akkurat vært så koselig. Plutselig fikk jeg ånden over meg, og tenkte at mens jeg venter på å vinne lotto slik at jeg kan pusse opp skikkelig, kan jeg i hvertfall gjøre det litt triveligere :-) Alt jeg har brukt er rester slik at det ble en billig fornøyelse...
... the toilet was still looking like when we moved in a year ago, and it was rather dingy. I suddently decided that while waiting for the grand prize from the lottery to turn up in order to redo the room completely, I could at least make it a bit more livelier :-) Everything I used were leftovers from last sping, so it was a cheap makeover...

... det skulle ikke så mye til! Nå sier det "Pang! Farger!" når vi går inn på rommet :-)
... it did not take a lot! Now it says "Bang! Colours!" when we enter the room :-)

.... og så er jeg stolt av gulvet, og håper bare at malingen holder seg en liten stund. Ideen med å bruke sinkbalje til toalettpapiret fant jeg i et interiørblad - men der var både badet og baljen MYE større...
... and the floor is something I am proud of, hopefully the paint will stay on for a while. The idea of using a zink tub for the toiletpaper came from an interior magazine - but there both the bathroom and the tub were MUCH bigger...



.








torsdag 19. juni 2008

I hereby declare...

... oppussingen som ferdig!!! Vel, mesteparten i hvertfall. Har igjen å male yttervegger - fin sommerjobb for guttungen - og bad/vaskerom/wc, men det gjør jeg ikke selv. I går ble jeg ferdig med stua, i dag har jeg ryddet på plass møbler og bøker og annet som en stund har vært stasjonert rundt i huset, og har også vært på et meget påkrevet besøk hos fysioterapeuten.

I løpet av månedene jeg har holdt på har jeg lært mye, og har også funnet ut at jeg kunne mer enn jeg trodde. Det har vært morsomt, og jeg har - tro det eller ei - ingen ting i mot å gå løs på et nytt tilsvarende prosjekt en gang. Men da fortrinnsvis ikke alene! Å få til at et slitent og neglisjert hus blir moderne og presentabelt er en tilfredsstillende følelse. At jeg er stolt som en hane (høne?) er kansje ikke så rart?

Bilder fra stua ligger under teksten - det første viser det opprinnelige gulvet som lå under vegg-til-vegg teppet. Når jeg ser bildene ser jeg hvor dominerende gråfargen ble!

... that the renovation is done!!! Well, most of it anyway. The outdoor walls has to be painted - a good summerjob for the kid - and the bathroom/laundryroom/toilet has to be totally redone, but by hired help. I finished the livingroom yesterday, today I have been putting furniture and books and other stuff that has been stationed other places in the house back to their right places. And have also been to the physical therapist to get some badly needed treatment!

During the last few months I have learned a lot, and have also discovered that I knew a lot more than I thougth I did :-) It has been great fun, and believe it or not, I do not mind doing another project like this again in the future. But preferrably not alone! To be in charge of changing a tired and rundown house to a modern and presentable home has been very rewarding. I am very proud, to say the least!

Here are some images from the livingroom - the first shows the original floor that was hidden under the carpeting. Loking at the pictures I realize how dominant the grey colour is!
























torsdag 8. mai 2008

Archeological excavation...

En venn av meg har sagt at å pusse opp et gammelt hus er som å drive arkeologiske undersøkelser. Han har helt rett! Da jeg kjøpte huset ble jeg fortalt at et sted bak tapetet på stueveggen var et veggmaleri av en lokal kunstner som hadde hjulpet med å male da huset var nytt. Da vi holdt på å strippe ned tapetet i går kom vi på et blått, malt underlag - plutselig var det et rødt område, og deretter kom det fram flere geometriske figurer etter hvert. Om dette er veggmaleriet som ble omtalt gjenstår å se - jeg har ikke tatt veggen det ble pekt på da bildet ble omtalt - men dette er definitivt også originalarbeide!

Nesten synd å dekke det med ny tapet - kanskje jeg rammer inn et område som ikke tapetseres?


My friend said once that renovating an old house could be compared to doing archeological excavations. He was right! When buying the house I was told that there was a mural by a local artist somewhere underneath the wallpaper in the livingroom - he had helped painting the house when it was new. When we were stripping down the wallpaper yesterday we found a dark blue painted surface underneath. Suddenly we hit a red spot - and then several geometrical figures appeared as we were working. I will find out if this is the aforesaid mural later, as I still haven't stripped the wall the seller pointed at, but this is definitely an original work of art!

Almost a pity to cover it with new wallpaper - maybe I will frame a small area?

fredag 2. mai 2008

Wallpaper - wallflower - veggpryd...

Det er ikke lett å velge riktig tapet! Nå er det stua som skal pusses opp, selv om det var det eneste rommet her som egentlig var fullt brukbart. Men vegg-til-vegg teppe er ikke helt min greie, og mønsteret i stukturtapeten ble liksom bare mer og mer utpreget etter som jeg så på det. Snart kommer vel stråene krypende ut av veggen...men nå har jeg begynt å rive det gamle tapetet.

Som sagt - det er IKKE lett å velge tapet. Det er så uendelig mye fint å velge mellom, og ettersom det er moderne med en mønstret fondvegg er det dermed mye fint og møstret å velge fra. Så skal det passe med andre farger i huset og med møblene, ikke være for slitsomt å se på, passe til egen stil... kom fram til en favoritt etterhvert! NB! Bildet er fra nettsiden til Storeys, ikke fra min stue!
Choosing the right wallpaper is not easy! The living-room is next in line to be renovated, even though it was the only livable room when I moved in. Wall-to-wall carpet is not my thing, and the structure in the wallpaper became more and more visible. It seems as the straws will be creeping out of the wall soon... so I have started to tear it down!

There are so many wonderful patterns to choose from and it is modern to have a bold pattern on one wall. But it has to match the colours in the rest of the house and the furniture, must not be to busy... I finally found my favourite. The picture is from the Storeys' website, and not from my living-room.
Mens jeg hadde gøy med å velge tapet, plukket jeg like gjerne ut et sprekt et til gangen også. Skal på en liten vegg (der det stygge skapet sto) - resten av gangen er hvit/lys grå. Litt moro skal man jo ha!
While I was having fun shopping wallpaper, I found a bright one for the hall also. It will be on a small wall (where the ugly closet was), while the rest of the room is white/light grey. We are allowed to have some fun!


mandag 28. april 2008

Small details...


Nå som mesteparten av oppussingen er ferdig er det finpussen og de små detaljer som står igjen. Ble så fornøyd med de to små plantene jeg nå har på en liten hylle på kjøkkenveggen min at jeg bare må vise de fram :-)


Now that most of the remodelling work is done, it is time to think of the small details. I am so pleased with the two small plants I have on a shelf in the kitchen that I just have to post a picture of them!

onsdag 9. april 2008

Back in business...

Se her! Nå har jeg innviet arbeidsrommet!!! I går sydde jeg stuegardiner der, og rommet fungerte aldeles utmerket som sy-studio :-) Foten er fremdeles hoven og øm, men jeg fant ut at det går faktisk an å bruke venstre foten på symaskinpedalen. Ettersom det verste (meste) av husprosjektet nå er på plass, kan jeg nå se fram til å gå løs på City & Guild studiet igjen. Det skal bli godt å komme i gang.

Look! I have started to use my studio!!! Yesterday I made curtains for the livingroom, and the studio worked out just great :-) The foot is still swollen and sore, but
I discovered that it is possible to use the left foot on the pedal as well. As most of the house project now is done, I can start looking forward to working on my C&G study again. I can't wait to get started.

torsdag 3. april 2008

Footloose...


Nå sitter jeg her med foten i fatle. Etter flere måneder med småvondt i foten ble den endelig operert i dag :-) Flott navn på en liten sak - Mortons Neuroma. Legen sykmeldte meg i to uker, og for å være ærlig er det deilig å ha pålagt fri! For å bli ferdig med mest mulig før i dag har jeg stått på til sene kvelden og er faktisk litt sliten (ikke verst av meg å innrømme såpass!). Nå skal jeg sitte her og strikke og sy og se på TV. Hurra!
I am temporarily immobilised after a minor surgery today. After months of discomfort it was good to get it done. Great name for a small thing - Morton's Neuroma. I will be on sickleave for 2 weeks, and I must admit I am grateful for being forced to take it easy for some days. In order to get as much done as possible I have worked until late... and am rather worn out. Now I will sit in my sofa knitting, sewing and watching TV. Yes!
Erik og jeg har revet det store stygge skapet i gangen, og jeg har malt veggene og lagt nytt gulv. Men det gjenstår å finne ut hva jeg skal gjøre med den ene veggen. Forbedring ble det uansett!
Erik and I tore down the big ugly closet in the hallway. and I have painted the walls and put down a new floor. It still remains to decide what to do with the last wall. Great improvement anyway!
Gangen oppe er også helt forandret. Det er morsomt å trylle!
The hallway upstairs is also completely changed. It is fun to do magic!
Her er et glimt av arbeidsrommet - inkludert skapet med speildører. Har ikke fått alt på plass ennå, men det kommer seg.
Here is a glipse of my studio - including the closet with mirror doors. There are still plenty
of things that haven't found their place yet, but it is getting there.
Soverommet er ferdig, med silkegardiner! Kurvstativet skal ikke stå der, kun inntil videre. Det ble så absolutt et hvitt, sort og lilla rom! Her sover jeg godt med dundyne og satengsengetøy med sommerfugler på :-)
The bedroom is finished, with its silk curtains. The metal baskets will be placed another place later. It really became a white, black and purple room. I sleep like a baby here, with a down comforter and satin linens with butterfly print :-)
Dette skiltet fant jeg på nettbutikken AllPosters. Nå henger det på kjøkkendøra. Men det burde egentlig stått "Always Open for Self Service"!
I found this sign at AllPosters. It now hangs on my kitchen door. It really should say "Always Open for Self Service"!

lørdag 29. mars 2008

Kitchen talk...



Se her! Er det noe jeg er stolt av så er det hvordan kjøkkenet ble :-) Jeg sitter hver dag og bare nyter det. Det er veldig lyst og monotont i grunnfargene så dermed kan vi ha temafarger. Akkurat nå er det blått. Blå gardiner, alt det blå dekketøyet jeg har står i hyllene og så fikk jeg opp mine tre blå bilder jeg sydde for ca et år siden. Når vi er lei av blått (går det an?) er det en smal sak å endre til noe annet.

Taklampa er jeg spesielt fornøyd med - kjøpte den på Glassmagasinet i Oslo, den heter Little Bang og er designet av Black + Blum, et Sveitsisk/Engelsk designerteam Jeg kjøpte også en annen lampe de har designet - Libelulle. Den skal henge i gangen.
Akkurat disse dagene jobber jeg som en besatt for å få gangen ferdig før torsdag - da skal foten under kniven og jeg blir satt på sidelinja en liten stund. Det skal bli godt både at foten blir bra og å ikke være i stand til å gjøre noe noen dager...


Look! I am so proud of my new kitchen :-) Each day I sit and enjoy my new room. It is very light and monotenous colourwise, and so it is easy to have themecolours Right now it is blue - blue curtains, blue cutlery in the open shelves, and my blue triptych has finally made the walls. When we get tired of blue (is that possible?) then we can easily change to another colour.

I am especially pleased with the pendant lamp bougth in Oslo. It is designed by Black + Blum, a Swiss/English designer team. I also bought their pendant Libelulle which will be in my hallway.
Right now I am working like a maniac to get the hallway finished before having a small foot-surgery next week. I am looking foreward both to get the foot fixed and to get some days when I am unable to do any work...

søndag 23. mars 2008

God påske!

Nå begynner ting å komme på plass! Ungene og jeg har brukt påsken til å få ryddet og gjort rommene klare. Det begynner å se ut som et beboelig hjem :-) Det nye kjøkkenet kom opp rett før påskeferien, jeg kan nesten ikke tro hvor heldig jeg var at det gikk så fort! De fleste møblene jeg har kjøpt har kommet - begynner å bli en racer på å montere flatpakkede møbler - og er satt der de skal være. Det som står igjen er gang og trapp, entrè, vaskerom og bad (skrekk og gru).

To problemer må løses: Jeg må finne igjen batteriladeren til kameraet slik at jeg får tatt og vist skrytebilder. Og så må jeg lære meg hvordan den nye laptopen kan oppføre seg som pc'er flest! Nå hopper det jeg skriver fra linje til linje, og plutselig er bokstavene midt inni et annet ord. Ugh!

torsdag 21. februar 2008

Progress...

Det går framover! I går ble jeg ferdig med soverommet og arbeidsrommet. Hvor mye som synes på bildene er usikkert, men alt er malt på nytt - gulvene inkludert. Under linoleumen lå et flott tregulv som nå er malt grått :-) Nå er det rommene til ungene som står for tur - bilder av de kommer etter hvert.

I am done with the bedroom and my studio! Every inch of the two rooms have been painted - floors included. After removing the linoleum, I discovered a wonderful wooden floor that is now painted grey. I am currently working on the kids' bedrooms, pictures from these rooms will come in a while.


Arbeidsrommet ligger rett innenfor soverommet. Under er bilde av soverommet slik det først var. Men på bildet ser det nesten fint ut... Nå har det fått et mer moderne preg, med fargene som kommer til å gå igjen i hele huset - sort, hvitt, grått og lilla. Jeg venter på møbler både til soverom og til stuen, håper det kommer denne uka. Og min store lille barnslige glede - jeg har bestilt lilla gardiner i råsilke :-)

The studio is right next to the bedroom. The picture below shows the bedroom as it was - ok, it almost looks nice here! It has gotten a much more modern look now, with the colours that I will be using all over the house - white, black, grey and purple. I have ordered some furniture for both the bedroom and for the livingroom, hopefully they will arrive this week! And to my great joy -I have ordered curtains in purple silk :-)




I første etasje er det en mørk korridor, med et stort skap. Det skal vekk og veggene skal males lysegrå! Dumt for Jack, han har laget seg en liten hule innerst i venstre hjørne i skapet. Jeg kunne jo ikke fatte hvor hunden var blitt av - inntil jeg så en spiss snute stikke fram. Luring. Skulker unna malingsarbeidet. Vel, han er sikkert lei av å bli brukt som malerkost.

There is a dark hallway downstairs, with a great big closet. It will be torn down as soon as possible, and the room will be paintet light grey. Jack has made himself a nice little den inside the closet - a nice place to hide when he is tired of being used as a paintbrush...


Badet er en episode for seg. Det er det som er på bildet - og med hylla og skittentøykurven jeg har satt inn ble det veldig trangt. Her skal det endringer til! Badekaret ut - dusjkabinett inn. Og litt skapplass. Og varmekabler i gulvet!

The bathroom tells its own story. Small - and it got even smaller when I put in a shelf and laundrybin. Changes are needed. The bathtub will be thrown out, and replaced with a shower. And some shelves and cabinets. And heated floor.

Inntil nå har jeg hatt "sovestue". Det skal bli godt når alle møblene kommer, og jeg kan ha eget soverom, og penere stue. Selve rommet er faktisk ok, så det blir det siste som skal fikses. Men teppet skal ut!

I have been sleeping in the livingroom until now. It will be great when the furniture arrive, and I can have a real bedroom and a decent livingroom. The room itself is quite ok, except for the carpeting on the floor.


Nytt kjøkken er på vei - det kommer uke 11. Neste helg skal det gamle ned, og så er det å male, tapetsere og legge nytt gulv i løpet av uka før det nye skal opp. Jeg skal imidlertid beholde hyllene på bildet under - de er av den gamle skråskaps-typen som er bygd rett inn i rommet, og de er faktisk ganske fine. Dvs de skal få et strøk eller to med maling, og dørene skal vekk.

A new kitchen is on its way, and will be here in three weeks. The old one goes down next weekend, except for the cabinet that is built into the wall. Before the new kitchen comes up, I will have to paint, put up wallpaper and and a new floor.