Viser innlegg med etiketten Quiltelagsmøte. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Quiltelagsmøte. Vis alle innlegg

tirsdag 14. desember 2010

The Peep show

På sommeravslutningen til quiltelaget vant jeg en pakke med stoff, og fikk som utfordring å sy noe av alt stoffet.  Resultatet skulle vises fram på juleavslutningen.  Juleavslutningen var i går, og her er det jeg viste fram - i sensurert utgave...


Som vist tidligere har jeg brodert bilder hentet fra illustrasjonene til boken "Erotiske Folkeeventyr"  Disse bildene har jeg sydd inn i dette teppet.  Men så kom Kari-datter og mente at som mor var det meningen at jeg skulle gå foran med et godt eksempel. Tja... da var det bare å sladde bildene, da!   På nettet fant jeg noen søte bilder som jeg broderte, og hadde akkurat nok rester fra gevinst-bunken til å sy rammer rundt.
 

 På Wikipedia beskrives et Peep-show som:
"an exhibition of pictures, objects or people viewed through a small hole or magnifying glass. Though historically a peep show was a form of entertainment provided by wandering showmen, nowadays it more commonly refers a presentation of a sex show or pornographic film which is viewed through a viewing slot."



Med sladden på plass er teppet koselig og uskyldig - men under dekket er det 21 års aldersgrense :-)











torsdag 3. juni 2010

Price or punishment...


I går var det sommeravslutning i Ålesund og Omegn Quiltelag, og som en ekstra aktivitet var det lagt inn et stofflotteri.  De som ville skulle ta med seg en 30-cm stoff delt i to, med motiv Vinter.  Dette skulle fordeles i to like bunker og loddes ut til de som kom med stoff.  Og med utfordring om å vise resultatet på årets juleavslutning.  Aldri har vel så mange uttrykt håp om å IKKE vinne!   Men den som satt med det ene vinnerloddet, det var meg!  Mange mente det ikke var en gevinst men en straff :-)
27 halve 30-cm'ere med vintermotiv - ja det blir litt av en utfordring...



Yesterday our guild had its summer meeting, and as an extra activity we had a fabric lottery.  Whoever that wanted to participate brought along a 30 cm piece of fabric, divided in 2, and it should have a wintery motif.  The fabrics were to be sorted into two similar piles, and two lucky winners were to be drawn.  The challenge was to make a quilt before our Christmas meeting.  Never before have I heard so many saying they did not want to win!  Several said it was not a price but a punishment. 
Guess who drew one of the piles...



Mafia Quilt update:

Inspiration: 
Mosaic floor in the Monreale Cathedral outside Palermo, Sicily




søndag 31. august 2008

Playtime...

Jeg skal ha tema på Quiltelaget onsdag kveld om bruk av Paintstiks. Av alle ting og tang og diverse greier man kan bruke på stoff og prosjekter så er dette absolutt en av mine store favoritter.
Egentlig var det fint tur-vær i dag, men det har blitt mye turer og lite kreativitet i det siste, så jeg fant fram "blanke ark og fargestifter" og lekte meg et par timer.

On Wednesday I will be demonstrating Paintstiks at the guild meeting. Of all the things and gadgets I am using in my projects, this is absolutely one of my favourites!
The weather was really perfect for taking a hike, but I have been doing a lot of hiking and not much creative stuff lately, so I took out my paints and fabrics and played for a couple of hours.
Dette var stoffene jeg brukte. Vanlig hvitt lerret, rosa småblomstret, og et stoff jeg hadde farget selv som ble en ubestemmelig guffen brufarge.
Jeg skal demonstrere ulike teknikker - både med børster, "rubbing", sjablonger og maskering.
The original fabrics were plain white cotton, pink calico, and a fabric I had dyed a while back that got an awful brown colour.
I will be showing several techniques - brushing, rubbing, stencilling and masking.
Og her er det jeg endte opp med. Nå skal det få ligge og tørke et par døgn før jeg varmefikserer det. Etter onsdag skal det bli til bl.a. ny kjøkkenløper!
This is what I made. After a few days I will heat set the fabric. And after the demonstration on Wednesday I am going to make a new runner for my kitchen table!

onsdag 5. desember 2007

Quiltelagsmøte

Det er første onsdag i måneden, og det betyr møte i Ålesund og omegn Quiltelag. Styret hadde riktig slått på stortromma i dag, ettersom laget har 15-års jubileum. Så i dag var det marsipankake med lagets logo på! Wenche leder leste opp fra den første protokollen, hvor historien bak stiftingen av laget var nedskrevet. Flott å tenke på at laget har vokst fra en håndfull damer i 1992 til ca 80 medlemmer i dag.

It is the first Wednesday of the month, which means guild meeting. We are celebrating our 15th anniversary these days, and the board had splurged and bougth marzipan covered cake decorated with the guild's logo. Wenche chairwoman read from the first protocol, where the history of how the guild was started was written down. Amazing to think that what started out with just a few women now has grown to 80 members.



Styret ga også julegave til alle som hadde møtt (ca 30 stk) - en søt papirpose dekorert med filthjerte, og inni var det et stoff, garn og mønster til stitchery. ... slapp av, det blir jul uansett... Da er det bare å slippe alt annet og sette seg ned for å sy :-)

The board had also Christmas presents for all that attended (approximately 30) - a cute paper bag decorated with a felt heart, inside it was a piece of fabric, thread and a pattern for stitchery... relax, Christmas will come anyway... Now we can just put everything else away and sew :-)




Wenche har innført på hvert møte at alle som har på seg navneskilt er med på trekning av en gevinst. Denne gangen var det hele 5 gevinster! Og hadde man flere navneskilt fikk man være med på flere trekninger - så lure Ann-Karin vant to gevinster. Og jeg vant en! Rød Thaisilke - fantastisk nydelig. Takk, Wenche :-)

After Wenche started as chairwoman she decided that at every meeting, everyone wearing a nametag would take part in a drawing. Today there were 5 drawings! If you had more than one nametag, you would be eligible for more than one prize - so Ann-Karin, smart as she is, won two prizes. And I won as well, two pieces of beautiful red Thai silk. Thank you, Wenche :-)


Årets Julegave-opplegg var Katta-i-sekken gaver. Hadde du med en gave, fikk du trekke en gave. Hadde du med fem gaver fikk du trekke fem gaver. Alle var dermed sikret "gevinst", spenningen var hva man fikk. Selv hadde jeg med to pakker, hver med et julestoff i rødt og gull, og med glitter-tråd til. Jeg fikk et mønster med snømenn, og en pakke med to gule stoff og en trådsnelle.


This year's Christmas-present program was what we Norwegians call "Kitten in a sack". If you brought a gift, you would draw a gift. If you brought five gifts, you would draw five gifts. Everybody was guaranteed to receive a "prize", the exitement was what was in the presents. I brought two gifts, each with a red/gold piece of fabric and some metallic thread, and received a snowman-pattern and two yellow fabrics and yellow thread.