Viser innlegg med etiketten Natur. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Natur. Vis alle innlegg

mandag 20. desember 2010

Desember

Hittil i desember har jeg opplevd vakre soloppganger...





...kjøpt hvit amaryllis som stråler kaldt og vakkert ...



... jeg har tent hundrevis av stearinlys ...




... jeg har opplevd vakre solnedganger også ...



... jeg har begynt i ny jobb som prosjektleder på



... har kjøpt samme julekulestrikkebok som tusenvis
av andre strikkeglade...



... og funnet tid til å strikke noen julekuler også...




Nå er det snart jul!



onsdag 31. mars 2010

Back in the saddle - hopefully?

Bloggen har hatt et års permisjon.  Noen ganger er man rett og slett nødt til å prioritere tidsbruken, men nå er huset ferdig oppusset (vel, nesten - alltid noe mer som burde gjøres...) og jeg ser slutten på mine nettstudier. 
Jeg er ingen stor leser av horoskop, ikke tror jeg på de heller, men har funnet en nettside med månedlige horoskop som det er artig å lese ETTER måneden er over.  For mars står det:
"You may unveil a new website March 29 plus four days, the perfect time to do so. You may also launch a publicity or advertising campaign." 
Så det tar jeg som et tegn på at permisjonstiden nå er over og at SiriusJack skal få lov til å komme på banen igjen.

The blog has had a year leave of absence.  Sometimes you just have to make priorities on how to spend your time, but now I am done redecorating my house (well, almost - always something more that should be done...) and my City and Guild course is getting close to an end.  I am no reader of horoscopes, don't really believe in them, but have found a website with monthly horoscopes that I like to read AFTER the month is over.  For the month of March it says:
"You may unveil a new website March 29 plus four days, the perfect time to do so. You may also launch a publicity or advertising campaign."
I take that as a sign that the leave of absence is over, and that SiriusJack is back in the saddle! 




I fjor høst ble jeg invitert med på padletur i kajakk - og det var kjærlighet ved første åretak.  Siden har jeg vært helfrelst.  Å kunne være så i ett med naturen er en fantastisk følelse, og samtidig var det en kjempeutfordring de gangene det blåste kraftig. 

Last fall a friend invited me to go kayaking - and it was love at first paddlestroke.  Since then I have been hooked.  To be so close to nature is an immensely gratifying experience, and at the same time very challenging when it was heavy wind.


Det kan bli mange fine motiv av slike turer - her er jeg i solnedgangen, Sula til venstre, Sukkertoppen til høyre, og Runde ligger langt bak i horisonten.

You can get many great motifs from trips like these - this is me in the sunset, the Sula peninsula to my left, Sukkertoppen to my right, and the Runde island back on the horizon.

Etterpå var det bare å finne fram hvitt stoff og stoffmaling, og de rette fargene på silketråden, og la seg inspirere!

Afterwards I was inspired to get out some PFD (prepared for dying) fabric, fabric paint and the right coloured silk thread, and interpreted the images my way.




tirsdag 3. februar 2009

Footloose part two...

Så sitter jeg her igjen da, med foten bandasjert og godt neddopet med smertestillende tabletter. Samme fot som for nøyaktig ti måneder siden, med da var det oppå, nå var det under. En sak skal alltid sees fra to sider, ikke sant? Denne gang fjernet ortopeden det mediale sesambenet på tåballen under storetåa. Liten filleting som har gjort mye vondt i det siste.
Fire ukers sykemelding (eller symelding?) kan brukes til bl.a. oppgavene/leksene mine, og så er det mye spennende vintersport på TV denne måneden :-) Ikke så galt at det ikke er godt for noe...

Once more my right foot has been cut into, and now I am sitting here stuffed with painkillers. It is exactly 10 months since the first time, then it was on on top of the foot, now it was under. One should always look at a case from several points of view, right? This time the surgeon removed the medial sesambone under the big toe. A very small thing that has caused a lot of pain recently.
Four weeks of sickleave means time to do my homework! And they are sending lots of winter sports on TV right now!



Men før dette måtte jeg få meg en tur til i ski-løypa. Guttungen, Jack og jeg dro til Lillehammer fredag ettermiddag, vi forlot Ålesund med behagelige 7 plussgrader, og fikk kuldesjokk da vi kom fram til 16 minus! Stakkars guttungen, han har jo aldri opplevd sprengkulde før, og fikk seg rett og slett et sjokk!

But first I had to go skiing one more time. Junior, Jack and I went to Lillehammer Friday, we left Ålesund with pleasant 7 degrees plus, and was shocked when we were met by minus 16 at our destination! Poor Junior, he has never experienced low temperatures like thas before!




Heldige var vi likevel, for på Nordseter ovenfor Lillehammer var det "bare" minus 6, og et fantastisk skiføre :-)

Kjæresten syntes forresten jeg var litt dum (ikke dum - bare sta!) som gikk på ski med smerter i foten - men det er naturopplevelsen som sitter spikret i minnet, og ikke at det gjorde sabla vondt etterpå!




But we were lucky, at Nordseter outside Lillehammer it was "only" minus 6 degrees, and skiing was absolutely wonderful :-)

My boyfriend thought I was rather stupid to go skiing with a painful foot (stupid, no - stubborn, yes!) - but I do not remember how painful it got afterwards, only the fantastic experience and a beautiful scenery!

søndag 18. januar 2009

Skiing with the boys...

Vi hadde planlagt skitur denne helga, guttene og jeg. Burde kanskje dratt lørdag, men da var det en del andre ærend som skulle gjøres - dermed ble det søndagstur til Overøye i Stordal. Vi burde vel skjønt tegningen da det blåste sterkt om natta, så mye at vi faktisk våknet flere ganger av det, men i Ålesund løyet vinden på morningen, og da vi dro var det ikke mye vind i det hele tatt...

Men på Overøye blåste det! Etter vi hadde gått ca 45 minutter ga vi opp - det var da både Erik og jeg ble blåst overende. Jack likte seg ikke så godt heller, selv om han gjorde sitt beste for å hjelpe Erik opp igjen. Nistematen og kakaoen tok vi i bilen før vi kjørte hjem :-)

We had planned to go skiing this weekend, my boys and I. As we had several things to do in town and at home on Saturday, we decided to go today. We woke up several times last night because of strong wind, but it calmed down before dawn, and it was hardly blowing at all when we left home for Overøye in Stordal....

But it was strong wind up there! After 45 minutes we decided to turn and go back - after both Erik and I were blown down! Jack didn't like it either, even though he did his best to help Erik get up. We enjoyed our food and hot chocholate in the car before driving home!







tirsdag 28. oktober 2008

Surprise!

Oi ! Her var det mange som ble overrasket i dag tidlig da vi våknet til en hvit verden :-)

Enda godt jeg nettopp hadde lagt om til vinterdekk - men det var med tanke på kjøretur til Lillehammer senere i uka, og ikke at det skulle se slik ut nå. Men en ting er sikkert her på disse traktene av landet - det forsvinner fort!






Wow! Quite a few were in for a big surprise this morning when we woke up to a white world :-) I am glad I just got my tires changed, but the main reason for this is a trip to Lillehammer later this week and not that it was going to snow here. One thing is for sure, though - in this part of the country the snow will disappear in a day or two.



torsdag 11. september 2008

Homework...

Etter et halvt år i "dvale" har jeg begynt på neste del av City & Guild studiet mitt. Oppussing og andre prosjekter - som å få livet på plass igjen - har tatt tid og energi, men nå er jeg endelig i gang. Akkurat nå dreier det seg bl.a. om farger, primærfarger, sekundærfarger etc. Og hva kan vel være bedre enn å lete etter farger og fargekombinasjoner i naturen? Akkurat nå er jo moder natur på sitt mest fargerike.
After half a year in limbo, I have finally started working on my next City & Guild course, Redoing my house and other projects - such as getting my life back on track - has been time consuming as well as energy consuming. But now I am back on track! Right now I am working on colours - primary colours, secondary colours etc. What better place to find colours and colour combinations as outside now when the nature is brimming with colours!

Primærfarger er rødt, blått og gult.

The primary colours are red, blue and yellow.




Sekundærfargene er blandingsfarger av to primærfarger: Rødt + blått = lilla, blått + gult = grønt, gult + rødt = oransje

The secondary colours are combinations of two primary colours: Red + blue = purple, blue + yellow = green, yellow + red = orange





Komplementærfarger er en primærfarge og en sekundærfarge - denne er blanding av de to andre primærfargene.

Blått og orange, gult og lilla, rødt og grønt


Complementary colours are a primary colour and the secondary colour made from the other two primaries.

Blue and orange, yellow and purple, red and green.


mandag 18. august 2008

Vacation part 1

Sommerferien er over, og til min store forbauselse ser jeg at det er over en måned siden sist jeg skrev noe i blogen! Det har vært en fin og innholdsrik sommer, tilbrakt både her hjemme, på Lillehammer og i Barcelona. Sola skinte fra smørblid himmel store deler av tiden :-)

Turskoene har blitt flittig brukt! Disse bildene er tatt i området rundt Fåberg Vestfjell utenfor Lillehammer.

My vacation is over, and it is almost embarrassing to find that I haven't posted anything on my blog for over a month. It has been a good and eventful summer, and I have spent time both at home, in Lillehammer and in Barcelona. The sun was smiling from a clear blue sky most of the time :-)

The hiking boots have been used quite a bit. These pictures were taken around Fåberg Vestfjell outside Lillehammer.












søndag 22. juni 2008

Bonus...

En ting har jeg lært av livets harde skole, og det er å se positivt på det meste som skjer. Evnen til å være takknemlig over små og store "bonus" som uventet dukker opp har nok utviklet seg gjennom årene, og også evnen til å finne eller skape små oaser jeg kan søke tilflukt til når livet har gått meg i mot.

En av mine oaser ligger rett bak huset mitt. Jeg er så heldig at det tar 10 - 15 minutter å gå hjemmefra til jeg er midt oppi skogen. I dag gikk vi lang tur, min firbeinte følgesvenn og jeg, for i dag var så absolutt en bonusdag! Fra å være nitrist, vått, forblåst og grått i går, ble dagen i dag ganske så bra. Slike dager tar vi med kameraet og suller rundt oppi naturen :-) Dagens tema ble blomster.

Livet går meg forresten ikke i mot akkurat nå - tvert i mot så begynner jeg å få det ganske bra! En uventet bonus kommer når man minst venter det...



lørdag 19. januar 2008

Looking for the colour green...



Jack er en snodig liten kar. På dager jeg har fri kommer han og titter på meg og sier (på hundespråket) "Hei Siri - i dag må vi gå tur, vet du!" Vi har vår faste rute - gjennom skog og ned langs strand. Ofte tar jeg med kameraet for å fange små detaljer i naturen. Noen ganger har jeg "tema-tur", en gang var det rust, en gang var det blomster, og i dag var det grønnfarge.


Jack is a funny little fellow. On my days off he will come to me, saying (in his dog-language) "Hey Siri, today we have to take a walk, right?" We have a regular route - through the woods and along the beach. I often bring my camera in order to catch small details in nature. Some times I have a "theme-walk" such as rust, flowers, and today it was the colour green.






















Nede på stranda var det ikke mye grønnfarge, men sanden var aldeles vakkert dekorert med spennende linjer av bølgene. Jack har det med å springe som en tulling når vi er der, så sanden var ikke like glatt og fin da vi gikk!

Down by the beach I could not find to much of the "colour green", but the waves had done a wonderful job decorating the sand - making lines in interesting patterns. Jack likes to run like a maniac on the beach, so it did not look nearly as smooth and nice when we left.






Været i dag var variert og det var lett å se hvor bygene gikk. Hadde jeg kunne lagt på lyd til bildet ville det kommet masse uling og bråk fra vinden som gjorde sitt med mastene på seilbåtene.

The weather today was rapidly changing. It was easy to see where the showers were. If I could have added some sound to the picture, there would be lots of noice and howling from the wind playing with the sailboats' masts.