Viser innlegg med etiketten Nyttige ting. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Nyttige ting. Vis alle innlegg

søndag 23. januar 2011

Candy for the eyes

Ute har det vært grått og vått denne helgen.  Som trøst fant jeg fram en stoffpakke jeg hadde kjøpt fra Hancock's of Paducah, med strimler i deilige sukkertøyfarger.



Strimler av 20 forskjellige stoff i full bredde ble sydd sammen, og det ble et stort stykke!  Og jeg som bare hadde tenkt å lage en liten brikke... Kaosteorien tilsier at små tilfeldigheter fører til uventede resultater til slutt!






Jeg skar strimler på tvers av de jeg hadde sydd sammen, og forskjøv de med en rute da jeg sydde de sammen på nytt.


Dette stykket ble faktisk nok til 8 dekkebrikker :-)  For å få litt mere
individualitet på brikkene har jeg stensilert på roser og sommerfugler.



Så langt kom jeg denne helgen. Det skal bli hyggelig å spise frokost når disse er ferdige og ønsker oss God Morgen!


Ikke bare har jeg sydd toppene til dekkebrikker denne helgen, men har også malt stoff.  Tjohei - det er det morsomste som finnes :-)


Etter stoffet var malt, skrev jeg på eventyret om Bukkene Bruse med vannfast penn og trykket på geitebukker med en pepperkakeform.




Dette kunne jo egentlig blitt fint å bruke til et adventsprosjekt.  Men nå er det veldig lenge til advent...


Cloth Paper Scissors annonserte i det siste bladet at de arrangerer en Fabric Swap med selvfarget/malt stoff.  Send inn 6 biter på 9x9", og så får man tilbake ulike stoffbiter andre har laget.  Det tror jeg at dette stoffet skal få være med på :-)  



Ciao!

tirsdag 24. februar 2009

New treasures - or old ones


Det er artig å gå i brukt- og antikvitets-forretninger, og jeg har begynt å finne igjen ting fra min barndom. Jeg har dermed fått en ny definisjon på det at man begynner å dra på årene - og det er at da finner man igjen ting som var i barndomshjemmet i antikvitetsforretninger :-/

Som for eksempel disse to glassproduktene fra Randsfjord Glassverk (nedlagt) som jeg fant på Lillehammer. De er designet av Benny Motzfeldt
og var veldig populære i sin tid.







I like to browse through antique- and second hand stores, and lately I am beginning to find items from my childhood. I have a new definition on when you know you are getting older: When you start finding things from when you grew up in the antique shop :-/

Such as these two glass items from Randsfjord Glass factory (which no longer exist) that I found in Lillehammer. They are designed by Benny Motzfeldt.










I Ålesund ligger Nedre Strandgate bruktforretning, hvor det er et eldorado for den som er ute etter noe man ikke visste man trengte til en rimelig penge. Og jeg kjøpte mye! Et Tangen likørglass fra Hadeland glassverk som jeg betalte 15 kroner for (opprinnelig pris er rundt 200 kroner!) Da fikk jeg supplert de jeg allerede hadde :-) Det får bare være at det er inngravert NK på det. Vi får bare passe på å utpeke riktig nestkommanderende når vi skal bruke det.

In Ålesund there is a wonderful second hand store in Nedre Strandgate. You can find almost everything you did not know you needed for a small amount of money.
And I bought a lot! A Tangen liquor glass from Hadeland glass factory that I paid NOK 15 for (original price is NOK 200) so now I have 12 of them again.




Melk på flasker husker man godt fra man var liten - mor sendte meg opp på meieriutsalget for å kjøpe melk, og jeg var stolt som en hane da jeg greide å fylle alle tre burene i den spesielle trådkurven med flasker og bære de hjem :-) Det var jo tungt for en liten kropp på fem år! Nå har jeg flaskene - så får jeg lete etter kurven en annen gang.

Milk came in bottles when I was a litte girl. My mother used to send me to the dairy store to buy milk, and I was very proud the day I was able to carry three full bottles in the special wire basket. It was rather heavy for a small five year old girl! Now I have the bottles - and will look for the basket some other time.






Disse bollene var bare tøffe - det var prisen også. Kr. 25 pr stk!

These bowls were just great and so was the price. NOK 25 for each!









Og så til slutt en kommode fra 50-tallet som jeg betalte kr. 400 for. Skuffene er av en helt annen kvalitet enn det man får i dag. Det store spørsmålet er om jeg skal bevare den slik den er eller pusse den ned og male den. Noen ville vel si det er helligbrøde...

And finally a chest of drawers from the 50's that I paid NOK 400 for. The quality of the drawers is so much better than what you find in new furniture. The big question is if I shall keep it as is or if I shall paint it. Some will probably say it is almost sacreligiuos...





torsdag 6. november 2008

Challenges...

Jeg fikk en utfordring av min datter - "kan du strikke meg et slikt skjerf?" Bildet til venstre lå vedlagt - hun hadde funnet det på nettbutikken http://www.fossil.com/ og likte det så godt og det tok sikkert ikke lang tid å strikke det... Joda, snill som mammaen er så ble det nytt skjerf på damen i Gedifra Trendy Tweed garn.

Neste utfordring får bli at mine døtre får lære seg å strikke! De er hhv 27 og 18 år, så det er jammen på tide!


I was challenged by my eldest daughter - could I please make her a similar scarf to the one she had seen at www.fossil.com ?(Left side picture). She really liked it a lot, and it was probably very quick to make... Being a very good mother, I made her one in Gedifra Trendy Tweed yarn.
But the next challenge will be to teach my daughters to knit! The are after all 27 and 18 years old - about time, right?

mandag 27. oktober 2008

Techno quilter...

Tidligere i høst gikk jeg på kurs hos Hanne og lærte en teknikk for å sy vesker og bager. Laptopen min trengte et sted å være når den ikke skulle brukes, så jeg tenkte det kunne være gøy å se om jeg fikk til å sy en pc-veske.

Jeg har brukt japanske stoff, de synes jeg er tøffe og står i stil til en tøff bruksgjenstand. Til Flying Geese blokkene brukte jeg "Triangles on a roll". Flott måte å sy perfekte blokker - så lenge man treffer strekene :-)




Earlier this fall I went to a class by Hanne where we learned a technique how to make bags and purses. My laptop needed a place to stay when not in use, and I thought it would be fun to make a computer bag.

I used Japanese fabrics, I think they are cool and just right for a useful item. For making the Flying Geese blocks I used "Triangles on a roll". A great way to make perfect blocks - as long as you sew on the lines :-)

søndag 5. oktober 2008

Placemats...



Jeg trengte nye dekkebrikker, og fant et mønster jeg har brukt tidligere hentet fra et gammelt nummer av Popular Patchwork. Da kompisen hørte hva jeg holdt på med, fikk jeg vite at han også godt kunne tenke seg noen nye dekkebrikker... så dermed ble det dobbel produksjon. I mine brukte jeg litt av stoffet som jeg farget med Paintstiks for litt siden.

I needed some new placemats, and used a pattern from an old number of Popular Patchwork. When my friend heard what I was doing, he told me that he could really use some new ones as well... so I made two sets. For mine I used some of the fabric painted with Paintstiks a few weeks ago.




søndag 14. september 2008

Ready to go...

Denne helgen har Quiltelaget i Ålesund arrangert veskekurs med Hanne Schneider. To dager med masse søm, skravling og latter! I tillegg kom vi fra kurset med flotte bager :-) Det ligger bilder fra kurset på quiltelagets blog.
Til en forandring har jeg greid å sy noe i knallfarger og ikke i duse rosa/lilla/svarte stoff.

This weekend the quilting guild in Ålesund arranged a bag-making class with Hanne Schneider. Two days with lots of sewing, jabbering and laughter! In addition we came home with some very nice bags :-) If you look at the guild's blog there are pictures of all the bags.
For a change I managed to make something from bright coloured fabrics, and not pink/purple/blacks.

lørdag 3. mai 2008

Treasure hunt

Jeg har vært på skattejakt!

Fretex har utsalg i Ålesund sentrum, og i utstillingsvinduet sto en liten kommode som jeg falt pladask for. Tenkte at den måtte da være tidsriktig for Retro-huset mitt, så i går stakk jeg innom og spurte om den var til salgs. For 350 kroner ble den min, og nå står den her og venter på litt ny maling på toppen og en raus porsjon med teakolje.

I have been on a treasure hunt!

Fretex - the Salvation Army's outlet store - is located downtown Ålesund, and in the window stood a small chest of drawers that I fell in love with. I thought it would be perfect in my Retro house, so I stopped by yesterday and asked if it was for sale. The price was set at NOK 350, and now it is in my hallway waiting for some new paint on top and a generous portion of teak oil.

onsdag 23. april 2008

Ehhh...

Hadde tenkt å skrive litt og legge inn bilder av det jeg har sydd i det siste, men det får vente til i morgen. Skjer det dumme ting bør man kanskje bare stilltiende la det passere - men altså: Jeg hadde bestilt ny lader til kamera-batteriet mitt på internett, og dette kom i midten av forrige uke. Av alle steder så kom det forresten fra Hong Kong. Men var det noe jeg var sikker på så var det at nå ville den gamle dukke opp...

I had intentions of writing about my latest sewing project, but that will have to wait until tomorrow. When stupid things happen, you should really just let it pass quietly, but anyway: I had ordered a new battery charger for my camera on the internet, and it arrived last week. From Hong Kong, by the way. But I was sure that the old one would turn up shortly afterwards...

Da jeg skulle lage middag i ettermiddag (Pasta Bolognese, nydelig godt!) tok jeg fram en gryte jeg ikke har brukt siden jeg flyttet. Stor jerngryte med lokk. Gjett hva som lå oppi der! Oppi gryta - under lokket... Hvorfor jeg har lagt den der lurer jeg på! Men nå har jeg altså to ladere til Panasonic Lumix kamera i tilfelle noen trenger en :-)

When making supper this afternoon (Pasta Bolognese, yummy!) I used a saucepan that I had not used since I moved. A big iron saucepan with a lid. Guess what was in it! In the saucepan - under the lid... I cannot figure out why I put it there! But if anyone needs a charger to a Panasonic Lumix camera I now have a spare one :-)




søndag 13. januar 2008

Dragonflies

Jeg fikk den store gleden av å bli invitert til å holde nettkurs gjennom Quilter's Threads. Dessverre måtte jeg si det i fra meg akkurat nå, men håper å få gjort det senere. Kurset ville dreie seg mest om å pynte stoff, dvs maling, stensilering, trykk, perler, folie - alt som gir det lille ekstra til stoffet eller det ferdige produktet. Et av prosjektene som (kanskje ) blir med er en liten kortmappe jeg har laget.

I was thrilled when I got an invitation to teach an online class through Quilter's Threads. Unfortunately, I had to postpone the class until later this year. The class will be about embellishing, such as painting, stencilling, stamping, beadwork, foiling - things that add a little pizzazz to the fabric or finished project. One of the samples I made up is a small case for fabric cards.



Først hadde jeg et stykke stoff som ble håndmalt. Gullprikkene er malt med Lumiere fra Jacquard.

First I handpainted a piece of fabric. The gold dots are made from Lumiere by Jacquard.

Deretter brukte jeg en ferdig kjøpt stensil fra Panduro for å få malt på øyenstikkere med Shiva paintstiks og tannbørste.

Then I used a stencil from Panduro to add the dragonflies, using Shiva paintstiks and a toothbrush.

Nå begynner stoffet å bli litt mer spennende!

The fabric is beginning to look better!

Stoffet ble quiltet på maskin, øyenstikkerne fikk perlepynt, og jeg påførte noen små biter av folie hist og her.

The fabric was machine quilted, the dragonflies got their beads, and I added small bits of foil.

Til slutt ble mappen sydd sammen. Som mønster brukte jeg en liten gaveeske med kort jeg kjøpte.

Finally the case was folded and sewn. The idea was taken from a small box with giftcards bought in a store.

søndag 9. desember 2007

Shopping bag


I går lot jeg jul være jul og sydde meg en ny bag. I fjor sydde jeg en "posetaske" etter mønster fra Lise Szymanskis "Nye Patchwork Tasker". Den har jeg vært - og er forsåvid fremdeles - svært fornøyd med, men så var jeg så uheldig at jeg brukte et for av dårlig kvalitet. Nå rakner det både her og der, det verste er vel at samme stoffet ble brukt på dekoren også, og nå går det også i oppløsning (syntetisk batikkfarget stoff - aldri mer!). Ettersom jeg drar på tur til London i morgen, tenkte jeg at det kunne være hyggelig med ny veske. Og nå er den ferdig. Dekoren i midten hadde jeg laget tidligere, og denne gangen har jeg brukt bomull og lin!


Yesterday I decided to forget about Christmas, and made my self a new bag. Last year I made a bag from Lise Szymanski's book "Nye Patchwork Tasker". I am very pleased with the bag, but unfortunately the fabric I used for lining and embellishment was of poor quality, and has started to fall apart. As I am leaving for London tomorrow, I thought it would be nice to have a new bag. And now it is done! I had made the embellishment in the middle a while back. This time I have used cotton and linen - not synthetic batik.