Viser innlegg med etiketten teknikker. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten teknikker. Vis alle innlegg

søndag 23. januar 2011

Candy for the eyes

Ute har det vært grått og vått denne helgen.  Som trøst fant jeg fram en stoffpakke jeg hadde kjøpt fra Hancock's of Paducah, med strimler i deilige sukkertøyfarger.



Strimler av 20 forskjellige stoff i full bredde ble sydd sammen, og det ble et stort stykke!  Og jeg som bare hadde tenkt å lage en liten brikke... Kaosteorien tilsier at små tilfeldigheter fører til uventede resultater til slutt!






Jeg skar strimler på tvers av de jeg hadde sydd sammen, og forskjøv de med en rute da jeg sydde de sammen på nytt.


Dette stykket ble faktisk nok til 8 dekkebrikker :-)  For å få litt mere
individualitet på brikkene har jeg stensilert på roser og sommerfugler.



Så langt kom jeg denne helgen. Det skal bli hyggelig å spise frokost når disse er ferdige og ønsker oss God Morgen!


Ikke bare har jeg sydd toppene til dekkebrikker denne helgen, men har også malt stoff.  Tjohei - det er det morsomste som finnes :-)


Etter stoffet var malt, skrev jeg på eventyret om Bukkene Bruse med vannfast penn og trykket på geitebukker med en pepperkakeform.




Dette kunne jo egentlig blitt fint å bruke til et adventsprosjekt.  Men nå er det veldig lenge til advent...


Cloth Paper Scissors annonserte i det siste bladet at de arrangerer en Fabric Swap med selvfarget/malt stoff.  Send inn 6 biter på 9x9", og så får man tilbake ulike stoffbiter andre har laget.  Det tror jeg at dette stoffet skal få være med på :-)  



Ciao!

søndag 16. januar 2011

Aquarius

Den tradisjonelle kjøkkenfargen er blå. Fra gammelt av ble det sagt at det holdt insekter borte.  Selv har jeg valgt å ha blå dekor på et hvitt kjøkken.  Over kjøkkenbordet har jeg tre små quilter som er blå og som jeg har kalt Aquarius 1, 2 og 3.




De tre quiltene er laget av et blått batikkstoff med delfiner og stoff som jeg har malt selv. Har har jeg fått brukt mange teknikker for å pynte produktene.  Playtime :-)


Det er sjøstjerner med mange armer, små fisk og masse sjøgress.



Det er helhet i bildene, samme motiv men likevel ulikt.



Det lyseblå stoffet har jeg malt med pensel.  For å få liv i stoffet blandet jeg litt perlemorsmaling inn i blåfargen.  Sentrum i denne sjøstjerna er kjøpt på et marked på Kreta.



Midten i den andre sjøstjerna har jeg laget av trådrester sydd fast på chiffon (mellom vannoppløselig plast).


Sjøgresset og sjøstjernene er klippet ut av et stykke stoff jeg lagde av mange stoffrester festet på vliesoline, og med Angelina oppå der igjen. 



Fiskene ble til ved å klippe ut fiskefasonger av Vliesofix, stryke dette på toppen av stoffet, og påføre folie på fisken. 



Ei sild, og ei til...


søndag 10. oktober 2010

Learning by doing...

 I helgen har jeg vært på Vestlandstreff i Haugesund, med to formål.  Det ene var å observere hvordan opplegget var i år, ettersom det er Ålesund quiltelag som skal arrangere det neste år. Det andre - og viktigste for min del - var å få gå på kurs med André Wallenborg.

This weekend I have been to Haugesund where the annual West Coast Gathering was held. I had two purposes for going: Next year our guild is hosting the gathering, so we were observing how they solved different things. The other - and more important pupose for me - was to attend a class with André Wallenborg.

På kurset skulle vi lære å sy skulder-/ selskapsveske.  Det var veldig pedagogisk lagt opp, og André er en dyktig og hyggelig lærer.  Han lærte oss utrolig mange søm-tekniske detaljer, noen så enkle at det var rent morsomt!

We were going to learn how to make a purse.  André is a nice and pleasant teacher, and a very good educator.  He taught us lots of  sewing techniques, some of them so simple that it was just funny!



 Vi var 11 stykker på kurset, og vi hadde alle med ulike stoff.  Thai-silke, grov bomull, stretch-stoff - og så mitt rosa/lilla/gråe balistoff.  Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde av de andre veskene. I stedenfor innleggsvatt brukte vi ullstoff,  noe som var helt fantastisk å jobbe med!

We were 11 participants in the class, and we all brought different fabrics.  Thai-silk, coarse wowen cotton, synthetic stretch - and my pink/purple/grey bali fabric.  Unfortunately I did not take images of the other purses.  In stead of wadding we used wool fabric, which was superb to work with!

  Vel hjemme etter to dager med intenst arbeid ved sy-maskina, og helga har gitt gode resultater! Nå er det bare å se om jeg greier å bruke de nye kunnskapene i egne prosjekter :-)

Safe at home after two days of intense work by the sewing machine, and the weekend has paid off with good results.  The challenge now is to try to use my new skills in my own projects :-)


søndag 25. april 2010

Once upon a time...

Det var en gang et hvitt stoff.  Hun kjedet seg litt, så hun gikk til sine venner stoffmaling-flaskene og spurte om de skulle leke litt sammen.  Det kan vi gjøre, svarte malingen.  Så lekte de og hadde det gøy, helt til det var sent på kveld.  Stoffet var litt sliten av leken og sovnet.  Da hun våknet var hun blitt både lilla og svart og orange.  Det likte hun godt, så dagen etter gikk hun til Paintstik-vennene og lekte med de.

Once upon a time there was some white fabric that was bored.  She went to visit her friends, the fabric paint bottles, and asked if they could play together. They played and had fun until late that evening.  The fabric was tired from all the playing, and fell asleep.  When she woke up, she had changed colour to purple, black and orange. She liked that, so the next day she went to her Paintstik-friends, and played with them.






Nå var stoffet blitt så pent at hun ble forfengelig og syntes at mange skulle kunne se henne.  Dermed gikk hun til sin gode venn Janome symaskin, og spurte om han kunne hjelpe henne med å bli quiltet.  Selvfølgelig, sa Janome.

By now, the fabric was so pretty that she got really vain, and wanted many to see her. She went to her good friend Janome sewingmachine, and asked if he could help her get quilted.  No problem, Janome said.


Litt glitter og glam var også på sin plass, syntes hun.

Some glitter and glam was in order, she decided.


Etterpå gikk hun til boksen hvor glidelåsene bor, og spurte noen av de om de ville bli samboere med henne.  "Trodde aldri du ville spørre!" var det glade svaret hun fikk.  Dermed gikk de tilbake til Janome som forenet de med solide sting.  Og har ikke sømmen raknet, så lever de lykkelig sammen den dag i dag!


She finally went to the box where all the zippers live, and asked if any of them would be her mate.  "Thought you never would ask!" was the happy answer she got.  So they went back to Janome who joined them together with solid stitches.  And unless the seam has started to rip, they are still living happily together!








MAFIA-QUILT UPDATE:


torsdag 8. april 2010

Twisting my brain...

Å gå inn i en kreativ prosess er smertefullt.  I hvertfall når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe et nytt prosjekt - da gjør det rett og slett vondt i hjernen!  Jeg tenker så det knaker, prøver ut ulike vinklinger, teknikker, farger og inspirasjonskilder i tankene - og det kjennes omtrent ut som om jeg har puttet hodet i en hurtigmikser.  Det går rett og slett trill rundt! (Vær så snill å si fra hvis noen mener at denne damen går MOT klokka...)


To start a creative process is painful.  At least when I don't have the slightest idea how to approach a new project - my brain really hurts!  I keep trying out new techniques, colours, angles and inspirational sources in my mind, and it feels like I have put my head in a blender.  It is spinning!  (And please let me know if anyone thinks this lady is spinning counterclockwise...)

Det er altså tid for min femte og siste eksamensoppgave.  De andre fire var greie - da fikk vi en definert oppgave med en definert inspirasjonskilde.  Lag en beholder. Lag noe til interiøret. Lag tilbehør til et antrekk. Lag et veggteppe. Inspirert av linjer, natur, arkitektur... Bruk den og den teknikken...Men nå er det altså fritt fram.  Lag det du vil, og med hvilken som helst inspirasjonskilde.  HJELP!!!!! Kreativ sperre!

It is time for my fifth and final assessment.  The first four were nice - very defined projects with a defined source of inspiration.  Make a container. Make something for the interior. Make an assessory. Make a wallhanging.  Inspired by lines, by nature, by architecture... Use this and that technique... But now I can choose for myself what to make, how to make it and any source of inspiration is ok.  HELP!!! Creative block!

Det hjelper alltid å gå lange turer - da tenker jeg godt og kreativt.  Det er klekket ut en god del prosjekter med Jack som følgesvenn!  Og en liten bit KvikkLuch hjelper også... men at han begynner å rulle seg rundt rett ved kanten av stupet hjelper ikke på inspirasjonen!





Taking a long walk always helps.  I often come up with good and creative ideas when when beeing outdoors, and  I have created lots of projects in my mind with Jack as my companion.  And a bar of KitKat also helps... but having Jack rolling around at the edge of the cliff is not inspiring at all!
Det er jo ikke rart man bli inspirert når man bor i dette landskapet!  Kanskje den siste oppgaven blir inspirert av himmel og hav og fjord og fjell?

No wonder one can find inspiration living in this landscape!  Maybe my final assessment will be inspired by heaven and sea and fjords and mountains?




Eller av alle de vakre vårblomstene som nå begynner å dukke opp?

Or by all the beautiful spring flowers that are beginning to bloom?


Uansett - nå har jeg fått meg et nytt leketøy som skal prøves før jeg går løs på eksamensoppgaven.  Dette er noe jeg har ønsket meg lenge, har aldri prøvd det men har lest om screen printing og har sett mange flotte quilter hvor denne teknikken er brukt.  Gleder meg som en unge til å prøve! Den kom i posten i dag :-)  Blir det bra legger jeg det ut på blogen - og blir det mislykket legger jeg det vel ut da også...

Anyway - I have got a new toy that has to be tested before I start on the final assessment.  This is something I have wanted for a long time, I have never tried screen printing, but have read about it and seen many beautiful quilts where this technique has been used.  I can hardly wait!  It came in the mail today :-) If it turns out ok I will post it on the blog, if it turns out horrible I will probably post it anyway...