søndag 23. november 2008

Arrividerci Palermo...

Jeg var så heldig at jeg fikk verdens flotteste 50-års presang: Reise til Palermo! Fire dager i en spennende, rustikk, travel, sjarmerende, tildels falleferdig og tildels flott by. Maten var fantastisk, og vinen likeså :-) Det ble en opplevelsesrik og uforglemmelig tur - kofferten min kom to dager etter jeg kom, skulderveska mi ble nesten kidnappet (bagnappet?) av Mafia på motorsykkel, vi havnet rett oppi et større demonstrasjonstog av streikende offentlige ansatte (passer jo bra for oss som jobber på statlige høgskoler), søndag var det maratonløp (nei, vi deltok ikke!), vi tok buss til en landsby utenfor Palermo - men ingen buss gikk tilbake - og taxituren tilbake var en opplevelse i seg selv!
Tusen takk for turen!
Vakre gamle bygninger...
... og ruiner etter bombing under 2. verdenskrig
Demonstrasjonstoget gikk rolig for seg - selv om det ikke hørtes slik ut. Det var mere lyd der enn i et russetog 17.mai! Men jeg er ikke helt sikker på hva de egentlig demonstrerte mot (eller for?) ...
Maratonløp i travle og trafikkerte gater virket ikke veldig fristende - men det gjør forsåvidt ingen maratonløp...
Som i flere andre storbyer hadde Luis Vutton egen butikk i Palermo. Min yngste datter ønsket seg en LV-veske, men det får nok bli med dette bildet. Disse to veskene kostet 960 Euro hver!
Jeg kan vel sy penere vesker til en billigere penge enn det...
Hotellet vi bodde på lå rett ved havna, hvor store ferger og cruiseskip hadde anløp. Det frister med et cruise! Og se hvor nydelig himmelen var!
Ettersom "god-skoa" lå i kofferten som var to dager forsinket måtte jeg rusle rundt i disse - pene sko, men ikke akkurat de beste å gå gatelangs i! Neste gang jeg skal reise med fly skal jeg la forfengeligheten fare og ha på meg lave og fornuftige sko!

Søndag tok vi buss til Monreale, hvor det ligger en flott katedral som er dekorert med helt fantastisk flott mosaikk. I tillegg til den flotte katedralen var byen sjarmerende, med trange velstelte gater.




Mosaikkarbeidet kan gi inspirasjon til mange prosjekter!


I Guideboken vi hadde kjøpt var det anbefalt en Pizzeria, dette fant vi ut da vi satt i den samme og hadde bestilt. Her ble pizzaen stekt i åpen steinovn - pizza vil aldri bli det samme! Helt fantastisk :-)

1 kommentar:

LilleMø sa...

Oisan Siri og du som nettopp blei 30... Heilt utruleg. Flott bursdagspresang du fekk:-)