tirsdag 6. januar 2009

Back to school...

Så var det på tide å komme seg tilbake på skolen - både i hverdagen (dvs jobben på høgskolen) og på fritiden. Jeg har brukt julen godt, og har fått unna 6 oppgaver! Ettersom ingen andre er her og skryter av meg akkurat nå så kan jeg jo prøve å skryte litt selv (hah!)
En av oppgavene var å bruke et bilde med linjer som inspirasjon til skråbåndsapplikering (strip bias applique). Vi besøkte Heddal Stavkirke i jula, og jeg tok flere bilder av spennende gammelt treverk og treskurd. Dette er hentet fra dørkarmene på inngangsdøra - og jeg er halvveis med applikeringen - dvs jeg skal la det ligge litt før videre arbeid. Stoffet har jeg farget selv, og det lignet godt på det gamle treverket!
It was time to get back to schoool - both at work at the university college, and in my spare time. I have spent some time during Christmas working on my activities, and have finished 6 of them in two weeks! Just have to brag about myself a bit...
One of the activities was to use an image with lines as inspiration for a strip bias applique. We went to Heddal Stave Church during Christmas, and I took some pictures of exciting and inspiring woodwork. This is from the carved door posts, and I am half done with the sample - the fabric was dyed and turned out wooden coloured. I will finish the sample later in the course.

Denne modulen handler om linjer, og i går kveld satt jeg og tegnet linjer med nye pastell-fargeblyanter (fysjom så dyre de var!) og hadde det aldeles supert - så gøy det må være å kunne tegne på ordentlig! Men det er gøy å lage fine linjer også :-) Disse buene er inspirert av unnarennet i Lysgårdsbakken på Lillehammer!

This module is about lines, and last night I was drawing and painting lines with my new pastel pencils (golly, they were expencive!) and had a blast - it must be so much fun to be able to draw properly! But it was fun to make nice lines also :-) These are inspired by the skijumping hill in Lillehammer!


Litt regnbue-tegning ble det også. Teknikken er akkurat lik den jeg bruker med mine paintstiks, hvor jeg legger fargen på kanten av et ark, tape eller noe sånt, og drar det over på tegnearket med fingeren. Ulempen er at man lett blir ganske så sår på fingertuppen...
I also did a rainbow. The technique is just like the one I use when I work with paintstiks, placing the colour on the edge of a paper, tape or something else suitable and drag it over to the drawing paper with my finger. It is just that my fingertip got rather sore...


Så var det heldigvis noen lekser som gikk ut på quilting også - endelig noe jeg er komfortable med! Her er et eple jeg har laget i forrige modul av små firkanter, og som nå ble maskin quiltet.
Fortunately some of the activities focused on quilting - finally something I felt comfortable doing. This is an apple I made in the first module, made by tiny squares and free machine quilted.



En tidligere oppgave i denne modulen gikk ut på monoprinting. Nå skulle stoffene quiltes, og det var ikke lett å stoppe etter et par prøver! Dette var morsomt :-)
An earlier activity in this module was monoprinting. In this activity I should machine quilt the fabric - but it was so much fun that I had a problem stopping after a couple of samples :-)


2 kommentarer:

Lise sa...

Godt nytt år! Så flott et innlegg! Mye fint arbeid.Og ekstra gøy at du har vært i Heddal Stavkirke - det er mine hjemtrakter det.

Elin sa...

Skikkelig inspirerende og kikke på dette!