torsdag 29. november 2007

City and Guild galleri

Nå ligger studie-arbeidene mine på et eget galleri på nettet! De har gjort en flott jobb med å presentere arbeidet mitt. Men det er jo så mange andre flotte arbeid på disse galleri-sidene at man får helt prestasjonsangst. Se bare her!

My exhibition page for the course is now done. They really did a wonderful job at presenting my work. There are so many excellent quilters presented on the gallery pages that I feel rather small in comparison. You will find it here.

onsdag 28. november 2007

Prosjekter på gang

Nå ligger det igjen flere halvferdige prosjekter og venter på at jeg skal bli ferdig. Nyttårsforsett: Et prosjekt om gangen? Merete Veians julegåte er sydd sammen - men jeg unnlot applikasjonene, det passet ikke med stoffet jeg valgte - en annen løpet laget av rester etter sengeteppet er klar til å bli quiltet, nye stoff er håndmalte og venter på å bli til noe, og kalendergavene er innpakket og klare til å bli hengt opp. Bare innspurten igjen med andre ord! På jobben har Anette foreslått julekalender, så i går laget jeg hjerter av filt og rutet bomull, disse skal vi skrive navn til alle oss på gangen på, og trekke en hver dag (passer bra, vi er 21 stk til sammen). Gavene henger vi på en gren, og når hjertet med navn på er trukket tas gaven ned og hjertet henges opp i stedenfor. Hmm, håper hun har tenkt ut dette skikkelig!





Several half finished projects are now waiting to be finished. My New Years Resolution must be to work at one project at a time... Merete's Mystery Chistmas Quilt has been pieced together, another table runnner made of remnants from the large quilt is waiting to be quilted, I have hand painted some new fabrics and the calendar gifts are wrapped and ready to be hung on the calendar. At work, Anette suggested that we should have a Christmas calendar, so yesterday I made hearts of red felt and gingham. We will write our names on the hearts, and draw one each day (we are 21 persons in our hallway, good number for the calendar!). The gifts (chocholate!) will be hung on a branch, and replaced with the heart after we have done the drawing. I hope she knows how to do this!



onsdag 21. november 2007

Snufs...




... ikke morsomt å være forkjølet. Det er lenge siden sist, og skjelden jeg er så sjaber at jeg ikke går på jobb. Men noen ganger får man bare kapitulere. Burde kanskje hørt på mine venner på jobben som sa jeg skulle tatt fri et par dager etter FIRST LEGO-helgen? Heldigvis er man ikke så syk at man ikke kan være litt kreativ :-) Det er på tide å tenke jul, så jeg bladde gjennom litt av diverse stoff som lå her, og fant et stykke sort stoff som jeg hadde brukt til å demonstrere stensilering med Shiva Paintstiks og overføring av folie. Og vips - der var stoffet som nærmest så ut som noe tull blitt til 5 kort!




...having a cold is not much fun. It is a long time since I last had a cold, and rarely am I so "under the weather" that I cannot go to work. My friends at work told me to take a few days off after the FIRST LEGO weekend - I should have listened to them! Fortunately I am not too sick to be creative, though. It is time to think Christmas projects, so I looked though some odd pieces of fabrics laying in a pile. I hade used a piece of black fabric to demonstrate stencilling and rubbing with Shiva Paintstiks and foiling. And Voila! The fabric I had almost thrown away was turned into 5 cards.

tirsdag 20. november 2007

Leken Jack i høstsol



I dag er det fantastisk vakkert vær her på Sunnmøre. Luften er så klar som den bare kan være på denne tiden av året, himmelen er knall blå, det er snø i fjellene og rim på bakken. Jack og jeg er hjemme og er syke i dag, han har vondt i magen (litt for mye kylling i går, kanskje?) og jeg er forkjølet. Da han måtte ut benyttet jeg anledningen til å ta med kameraet. Så godt det var å rulle seg litt i gresset!



The weather is fantastic today! Only at this time of the year can the air seem as clear as glass. The sky is bright blye, the mountains are covered with snow, and there is frost on the grass. Jack and I are home from work today - he has problems with his tummy (too much chicken) and I have a cold. As he had to go outside for an errand, I took the camera along. What a great joy to roll in the grass!

lørdag 17. november 2007

Ferdig - finished - finito :-)

Endelig ble jeg ferdig med eksamensoppgaveteppet mitt! Nå har jeg fått fotografert det, skrevet en kort evaluering av prosjektet, beregnet kostnader i både tid og materialer, og sendt alt elektronisk til min lærer Catherine Nicholls. Så er det bare å vente på om det er godkjent og om jeg har sendt inn nok informasjon til å få mitt "7822-10 Level 2 Patchwork and Quilting Certificate" fra City and Guilds of London. Kurset har tatt meg 11 måneder, jeg har storkoset meg hele tiden :-) og lært utrolig mye om både håndtverket og om design ved å få fantastisk inspirerende tilbakemeldinger og råd fra læreren. Over nyttår spørs det om jeg ikke starter på neste del!
Det er morsomt å se at det som i utgangspunktet var noe hvitt stoff og fargepulver er blitt et stort og fargerikt teppe.

I have finally finished the second assessment for the course. Today I took pictures of the quilt, wrote a short evaluation about the project, calculated both time and materials, and sent it all by email to my teacher Catherine Nicholls. Now all I have to do is to wait and see if it is approved, and if I have sent enough information to receive my "7822-10 Level 2 Patchwork and Quilting Certificate" from the City and Guilds of London. The course has taken me 11 months, and it has been a wonderful and fun time - I have learned so much about both the craft and about design by receiving very inspiring feedbacks and messages from the teacher. Thank you, Catherine! I will probably start the next course right after Christmas!
It is fun to see what started out as some white fabric and dye powder ended up as a large and colourful quilt.
Som belønning for at jeg er ferdig har jeg kjøpt "thr3fold. the journal of creative vision" http://www.thr3foldjournal.com som er skrevet av Linda Kemshall, Laura Kemshall og Catherine Nicholls. De to førstnevnte driver nettstudiet mitt, sistnevnte er min lærer. Gleder meg til å lese heftene! Det følger med CD'er også med demonstrasjoner og mønstre og teknikker og...
As a reward for finishing the course, I have treated myself to "thr3fold. the journal of creative vision" http://www.thr3foldjournal.com) written by Linda Kemshall, Laura Kemshall og Catherine Nicholls. Linda and Laura run the City and Guild centre, Catherine is my teacher. I cannot wait to read the journals! They also include CD's with video demonstrations, patterns, techniques...

tirsdag 13. november 2007

Monster weekend...

I helgen som var jobbet jeg 20 timer! Lørdag arrangerte vi turneringsdagen for FIRST LEGO League (http://www.hjernekraft.org/) ved Høgskolen i Ålesund, en teknologiturnering for barn og unge mellom 12 og 16 år. Vi hadde 20 lag med tilsammen 450 unger som deltok - i tillegg var det foreldre og søsken til stede, vi tror det var sånn ca 1200 personer der... Medialinja ved Høgskolen i Volda bidro med lyd, lys, filming og streaming, og gjorde sitt til at lydnivået var noen decibel høyere enn normalt. Det var fullt hus og et aktivitetsnivå som var helt enorm. Utrolig hvor flinke ungene hadde vært! Da helgen var over var vi som arrangerte dette mektig slitne, men samtidig strålende fornøyde :-) Turneringen gikk samtidig i 33 andre skaninaviske byer, og på verdensbasis var det ca 11.000 lag som turnerte omtrent samtidig.


Last weekend I spent 20 hours at work. On Saturday we hosted FIRST LEGO League Tournament (http://www.firstlegoleague.org/) at Ålesund University College, with 20 teams and 450 children participating. In addition, there were parents and siblings present as spectators. We guess we had approximately 1200 people there. The sound was loud, the activity level was intense, and everybody were doing a great effort in the tournament. When the weekend was over, we were rather exhausted - but also very pleased :-) At the same time, 33 other Scandinavian cities arranged the same tournament, and world wide there were 11.000 teams participating in FLL.

torsdag 8. november 2007

Utstilling

Jeg har for tiden 10 quilter hengende på utstilling på TINE Meieriet Vest Ålesund. Ettersom et av mine "12 ting før 50" er å delta på 3 - 5 utstillinger eller konkurranser, er dette er trinn på veien. Noen av quiltene er noen år gamle, mens andre er nye.

At the moment I have 10 quilts exhibited at the Dairy in Ålesund. One of the "12 things before 50" things is to participate in 3 to 5 exhibitions/challenges, so this is a step along the way. Some of the quilts are a few years old, while others are new.