torsdag 8. april 2010

Twisting my brain...

Å gå inn i en kreativ prosess er smertefullt.  I hvertfall når jeg ikke helt vet hvordan jeg skal angripe et nytt prosjekt - da gjør det rett og slett vondt i hjernen!  Jeg tenker så det knaker, prøver ut ulike vinklinger, teknikker, farger og inspirasjonskilder i tankene - og det kjennes omtrent ut som om jeg har puttet hodet i en hurtigmikser.  Det går rett og slett trill rundt! (Vær så snill å si fra hvis noen mener at denne damen går MOT klokka...)


To start a creative process is painful.  At least when I don't have the slightest idea how to approach a new project - my brain really hurts!  I keep trying out new techniques, colours, angles and inspirational sources in my mind, and it feels like I have put my head in a blender.  It is spinning!  (And please let me know if anyone thinks this lady is spinning counterclockwise...)

Det er altså tid for min femte og siste eksamensoppgave.  De andre fire var greie - da fikk vi en definert oppgave med en definert inspirasjonskilde.  Lag en beholder. Lag noe til interiøret. Lag tilbehør til et antrekk. Lag et veggteppe. Inspirert av linjer, natur, arkitektur... Bruk den og den teknikken...Men nå er det altså fritt fram.  Lag det du vil, og med hvilken som helst inspirasjonskilde.  HJELP!!!!! Kreativ sperre!

It is time for my fifth and final assessment.  The first four were nice - very defined projects with a defined source of inspiration.  Make a container. Make something for the interior. Make an assessory. Make a wallhanging.  Inspired by lines, by nature, by architecture... Use this and that technique... But now I can choose for myself what to make, how to make it and any source of inspiration is ok.  HELP!!! Creative block!

Det hjelper alltid å gå lange turer - da tenker jeg godt og kreativt.  Det er klekket ut en god del prosjekter med Jack som følgesvenn!  Og en liten bit KvikkLuch hjelper også... men at han begynner å rulle seg rundt rett ved kanten av stupet hjelper ikke på inspirasjonen!





Taking a long walk always helps.  I often come up with good and creative ideas when when beeing outdoors, and  I have created lots of projects in my mind with Jack as my companion.  And a bar of KitKat also helps... but having Jack rolling around at the edge of the cliff is not inspiring at all!
Det er jo ikke rart man bli inspirert når man bor i dette landskapet!  Kanskje den siste oppgaven blir inspirert av himmel og hav og fjord og fjell?

No wonder one can find inspiration living in this landscape!  Maybe my final assessment will be inspired by heaven and sea and fjords and mountains?




Eller av alle de vakre vårblomstene som nå begynner å dukke opp?

Or by all the beautiful spring flowers that are beginning to bloom?


Uansett - nå har jeg fått meg et nytt leketøy som skal prøves før jeg går løs på eksamensoppgaven.  Dette er noe jeg har ønsket meg lenge, har aldri prøvd det men har lest om screen printing og har sett mange flotte quilter hvor denne teknikken er brukt.  Gleder meg som en unge til å prøve! Den kom i posten i dag :-)  Blir det bra legger jeg det ut på blogen - og blir det mislykket legger jeg det vel ut da også...

Anyway - I have got a new toy that has to be tested before I start on the final assessment.  This is something I have wanted for a long time, I have never tried screen printing, but have read about it and seen many beautiful quilts where this technique has been used.  I can hardly wait!  It came in the mail today :-) If it turns out ok I will post it on the blog, if it turns out horrible I will probably post it anyway...

2 kommentarer:

Grete L sa...

Det skal bli spennende å se hva du finner på - noe bra blir det sikkert uansett, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å få full frihet...
Jeg har også lurt på å prøve dette med "Screen printing" - gleder meg til å høre om dine forsøk.
Og den dama du - hun går både med og mot klokka for meg - en fem seks runder og så snur hun...

Dagrun sa...

Der var du jo. Herlighet så flin, du er, Siri! Jeg har jo hørt om prosjektene dine, men her ser jeg jo dem også.

Så spennende å følge med på hva dette ender i da. Kreativ med veiledning, den er jeg med på, ikke lett å være superduperkreativ på oppfordring gitt...