lørdag 3. april 2010

Rocks and stones... and some thread

Eksamensoppgave nr 4 er ferdig.  Dette er resultatet av 6 ukers nitidig  (ehhh...) arbeid :-)
Oppgaven var å lage et veggteppe, inspirert av et eller annet i naturen.  Og så var det en vesentlig del av oppgaven at det skulle passe inn et eller annet sted - skreddersydd, så og si.  På stueveggen hadde jeg et veggteppe som jeg har kalt Octopussy's garden (Beatles), men det var veldig grønt og travelt, så jeg besluttet at min oppgave skulle være et nytt bilde akkurat der.  Ettersom det meste av det jeg har - både i interør og i klesveien - er sort, hvitt, grått, rosa og lilla så ga dette fargevalget.  Og så har jeg massevis av steinbilder tatt på diverse turer som kunne brukes som inspirasjon.

My assessment #4 is done, as a result of 6 weeks hard (eh....) work :-)  The assignment was to make a wallhanging inspired by nature, and an important part of the assignment was that it should fit in a special place - as if made on commission.  On the livingroom wall I had a wallhanging called Octopussy's garden (Beatles), but as it was very green and busy, I decided to make a new wallhanging for this space.  As most of my interior and clothing runs in black, white, grey, pink and purple, this was a natural choice of colours.  And I have lots of rock-images to be used as inspiration.









Ettersom jeg ikke bestandig pleier å gjøre ting enkelt, så farget jeg alt stoffet selv (med unntak av det grønne/rosa stoffet).  Det sorte ble bakgrunnen, mens de andre ble sydd inn som sprekker i fjellet eller som blomster og blad.

As I don't always do things the easy way, I hand dyed all the fabric exept the green/pink.  The black fabric will be the background, while the others will be either crevices in the rocks or flowers and leaves. 

Når jeg farger stoff, er det alltid morsomt å se resultatet!  Minner meg litt om 70-tallets batikk-trøyer. 
Tie-dye er egentlig innmari artig å holde på med - faktisk like gøy som å buke stoffet etterpå.



It is always fun to see the result after dying fabric.  It reminds me of the tie-dyed t-shirts from the 70's.  Doing tie-dye is really just as fun as using the fabric afterwards :-)


Etter stoffene var ferdige var det bare å applikere der det skulle applikeres - blomster og blad er applikert oppå med vliesofix, mens sprekkene er gjort med "reverse" applikasjon - tegne flere blomster med sjablong,  quilte alt med maskin eller hånd, brodere på mere blomster, farge deler av teppet med mere paintstiks eller maling... og vips så var det ferdig!

After the fabric was done, I appliqued flowers and leaves using fusible applique, the crevices were made by reverse applique, stencilled on some more flowers, quilted with machine and by hand, embroidered more flowers, painted the babric some more... and voila - it was done!






Og ja - jeg er fornøyd.  Nå gjenstår det bare å sende inn bilder og rapport til min lærer for evaluering! Og så er det bare en eksamensoppgave igjen og så er jeg ferdig med studiet!!!

And yes, I am pleased.  All that remains is to send images and a report to my teacher for evaluation. And I have only one more assessment to do, and then I am done with the course!!!

3 kommentarer:

Wenche sa...

God påske til deg, godt å se du er tilbake.....nydelig det du har laget..

Lise sa...

Så hyggelig at du er tilbake!!Har savnet arbeidene dine.

QuilteLine sa...

Du imponerer hver gang :-) Koselig å stikke innom deg igjen.