mandag 2. juni 2008

Travelling in Western Norway...

Jeg var på en konferanse i Sogndal forrige uke. Å komme seg fra Ålesund til Sogndal er ikke helt enkelt eller raskt, selv om det bare er ca 220 km kjøredistanse. Å fly ville tatt like lang tid som å kjøre (må via Oslo), så det ble til at jeg tok bilen nedover. Og dermed tenkte jeg at dette bloginnlegget kunne handle om hvor flott det er på Nordvestlandet på denne tiden av året!

I went to a conference in Sogndal last week. To travel from Ålesund to Sogndal is neither easy nor fast, even though it is only a travelling distance of 220 km. If I went by airplane I would have to go via Oslo, and that means just as long time as driving. Originally I thought this post in my blog would be about how beautiful this part of Norway is at this time of the year!





Og vakkert er det! Men som sagt er det ikke helt enkelt å reise på denne delen av landet - tre ferger, bomstasjon, geiter i veien, somlete tyske turister... og ferge nr 1 rakk jeg, men den var full - tre biler måtte stå over til neste ferge. Så får man bare nyte utsikten så lenge!

And it is beautiful! But as I wrote - it is not easy to travel in these parts of the country. Three ferries, a toll road, goats in the middle of the road, slow driving German tourists... and I did make the first ferry in time but it was full - three cars had to wait for the next one. Might as well enjoy the scenery while waiting!







Heldigvis hadde jeg strikketøyet med! Det ble noen cm etter hvert. Neida, strikker ikke mens jeg kjører...

Fortunately I brought my knitting along and made a few cm. No, I don't knit while driving...

Så var det ferge nr 2. Der hadde de kaffepause!

At the second ferry they were having a coffee break onboard!

Deretter var det veiarbeid - og ventetid!

Next I met roadwork and more waiting!



Men heldigvis - turen var absolutt positiv og hyggelig. I tillegg til det faglige på konferansen ble det mange kulturelle opplevelser - som besøk i Bokbyen i Fjærland...

But fortunately - the trip was absoutely enjoyable. In addition to the program at the conference, we had a wonderful social program as well. Visit to the Fjærland book village...


Båttur på Sognefjorden...

Boat-trip on the Sognefjord...

Utendørs konsert i hagen på Walaker hotel i Solvorn... og deretter middag og kunstutstilling.

Outdoor concert in the garden at Walaker hotel in Solvorn... followed by dinner and an art exhibit.

Tett kontakt med isbre - inkludert besøk til Norsk Bremuseum.

Close encounter with a glacier - including a visit to the Glacier museum

Slike opplevelser gir et pustehull i hverdagen! Og vestlandet kan abslolutt anbefales - kronglete veier til tross :-) Det er en fin landsdel jeg bor i!

These days gave me a good break from the normal activities. And the western part of Norway is absolutely recommendable - ferries or not! I live in a beautiful part of the world!


2 kommentarer:

Elisabeth Augusta sa...

Jeg syns du fortjener en liten oppmerksomhet. Du finner den her: http://regnbuesting-elisabeth.blogspot.com/2008/06/jeg-smiler-fordi.html

;-)

Lise sa...

Nå ble jeg veldig "norsk" - hvilken flott tur og fine bilder!! På denne tiden av året kan jeg ikke tenke meg noe vakrere og grønnere enn nettopp Norge...Takk for at du delte opplevelsen! Og så lurer jeg på hvordan det går med postkortene dine så klart....Varm hilsen fra Oslo!