søndag 9. mai 2010

Finding inspiration...

Jeg har fått en utfordring fra Lise, som spør om hva som inspirerer meg til å sy?  Å lage et blogg-innlegg om det kan bli langt og inneholde mange, mange bilder!  For når jeg tenker over hvor jeg vanligvis finner inspirasjon, så er det stort sett fra naturen det kommer.  (Takk, LP, for det vakre stemningsbildet fra en kajakktur i november i fjor)



Lise challenged me to write a blog post about what gives me inspiration for sewing.  This post could easily have lots and lots of pictures, as I often find inspiration outdoors, in our wonderful nature. (Thank you, LP, for this wonderful image from kayaking in November last year)


Når inspirasjonen kommer fra turer med gode venninder, så blir det helt spesielt :-)
Kombinasjon av vakker natur, godt vennskap og kulturminner i form av
gamle hus er uslåelig!

It is very special when inspiration comes from trips with good girlfriends :-)
And it is hard to beat the combination of beautiful scenery, strong friendship and cultural heritage in form of old houses.



Jeg er veldig svak for steiner og fjell, og har utallige bilder av mønstre og planter på steingrunn.  Eksamensoppgave nr. 4 er inspirert av dette.

I have a soft spot for rocks and mountains, and have lots of images of patterns and plants on stony ground.  My assessment #4 is inspired by this.



Fargespill på himmelen gir meg inspirasjon til stoff-maling.  Det er jo helt utrolig hvor vakkert det kan være ute på en helt vanlig morgentur med Jack - og jeg har IKKE manipulert fargene i Photoshop!

The colours in the morning sky gives me inspiration for fabric painting.  It is amazing how beautiful it can be outside on an ordinary morning walk with Jack - and I have NOT manipulated the colours in Photoshop!


Sist, men ikke minst, så finner jeg mye inspirasjon i den flotte byen jeg bor i.  Ålesund er jo kjent for sin Jugendstil, og det er mange flotte linjer som kan omsettes til sy-prosjekter.

Last, but not least, I find lots of inspiration in the beatiful city that I live in.  Ålesund is known for its Art Noveau architecture, and there are many great lines there that can be translated into sewing projects.

2 kommentarer:

Lise sa...

Jeg visste jo at det ville bli flotte bilder da jeg utfordret deg...Og det ble det!!Takk.
Jeg har nylig vært på byvandring her. Notodden er nemlig også en Jugend-by. Ikke gjenoppbygd en gang! Dessverre har kommunale myndigheter vært ivrige på å "erstatte" perlene, men av ca 40 registrerte bygninger, er det noen og tyve tilbake, også fabrikkbygninger.

Lappedamen sa...

Så flotte og inspirerende bilder. Her var det jo mye å bli inspirert av. Har visst ikke vært på besøk i din blogg før, men her var det jo mye spennende. Jeg kommer tilbake. Flott at du tok utfordringen.