søndag 16. mai 2010

Three clutches


Clutch 1 - the test 
Da min eldste datter skulle gifte seg i fjor sommer fikk jeg et ærefullt oppdrag.  Kunne jeg lage en liten veske som hun kunne ha sammen med brudekjolen? Dette kunne man ikke si nei til!  En slik utfordring måtte imidlertid kvalitetssikres først, så det første jeg gjorde var å lage en test, dvs en veske til min sommerkjole. Mønsteret er hentet fra Quilting Arts, stoffet er håndfarget og deretter rubbet med gull Paintstik, og quiltet og pyntet med perler og silkeblomster.

Before my oldest daughter's wedding, she gave me a great challenge.  Could I please make her a clutch to go with her wedding dress? I could not pass down such an honour!  Quality assurance is important for a task like this, so first I made a test, or rather a clutch for my summer dress.  The pattern is from Quilting Arts, the fabric is hand dyed and rubbed with gold Paintstik, and quilted and embellished with beads and silk flowers.


Clutch 2 - the wedding clutch

Stroppene på brudekjolen var tettsydd med perler, så det måtte bli noe tilsvarende på vesken.  Stoffet ble spesialbestilt fra butikken hvor kjolen var kjøpt, det samme var perlene.  Mønsteret til broderiet er det samme som de stemplet på bryllups-invitasjonen.

The straps on the wedding dress were heavily embellished with pearls, so the clutch had to be something like that.  The fabric and the pearls were specially ordered from the store where the dress was purchased, and the stitchery-pattern is the same as they stemped on the wedding invitation.


Hvis noen spør hvor mange timer dette tok, så har jeg ingen anelse!  Og skulle jeg selge en slik veske med en anstendig timebetaling så ville det bli pris som en Louis Vuitton veske :-)

I have no idea how many hours this took!  If I were to sell a clutch like this, the price would be similar to  Louis Vuitton's clutches :-)





Clutch 3: The assessment

Eksamensoppgave 2 i City and Guild studiet var å lage tilbehør til et antrekk.  Inspirasjon skulle komme fra et bilde med linjer.  Inspirasjonskilden her er et av bildene i forrige blogg-innlegg, det med smijernsgjerdet i byen.  Stoffet er rester av silkestoffet jeg har sydd soveromsgardiner av.  I tillegg til en veske, lagde jeg også armbånd som er sydd over billige plast-armbånd.

Assessment 2 in the City and Guilds course was to make an acceccory to match an outfit.  The inspiration should come from a picture with lines.  I used the fence in the previous blog-post for inspiration.  The fabric is leftover silk from my bedroom curtains.  I also made two bracelets, mounted over plastic bracelets.




Ingen kommentarer: