mandag 26. januar 2009

Home Alone...

Jeg var alene denne helgen - ungene var hos faren (dvs guttungen var på instruktørkurs i Trondheim og frøkna var enten på jobb eller hos darlingen) og jeg syntes egentlig det hadde vært kjekt med litt selskap. Snufs, tenkte jeg, dette blir stusslige greier... helt til jeg bestemte meg for å ha en dedikert kreativ og produktiv helg! Ikke ofte jeg kan sitte på stua med symaskina til langt på kveld i helgene! Og jeg har virkelig vært både kreativ og produktiv, og har også tillatt meg å leke litt med huset :-)

... og i postkassen lørdag lå en overraskelse fra en god venn - Ulf Lundells siste cd, slik at jeg hadde noe å kose meg med mens jeg var alene :-) Det ble faktisk en fin helg likevel!

I was home alone this weekend - the kids were at their dad's (that is, jr was in Trondheim on a course and the young miss was eitherworking or with her darling) and I really was in the mood for some close company.  Did I ever feel sorry for myself - until I decided to make this into a creative and productive weekend! It is not often that I can work on my sewing machine in my livingroom late at night on weekends! And I have done a lot! And allowed myself to play a little with my house!

... and on Saturday there was a surprice in the mailbox from a good friend - Ulf Lundell's latest cd, so that I had something new to listen to when I was all alone :-) The weekend turned out to be a good one after all!

Produksjonsrapport:




Gjorde ferdig nytt Mia-skjerf som min eldste datter hadde bestilt...

Finished another Mia-scarf that my oldest daughter wanted me to make her...


... og sydde sammen bereten som mor har bestilt som tidlig bursdagsgave...

... and sewed together the beret that my mother wanted as an early birthday present...



...gjorde litt hjemmelekser og lærte meg noen nye teknikker - her har jeg fjernet farge på stoff ved hjelp av klor...


... did some homework and learned some new techniques - as here where I have bleached fabric with chlorine...











... jeg har overført farge fra malt papir til stoff, og laget forskjellig design på stoffet ved å overføre lag på lag på lag...


... I have been doing transfer printing from paper to fabric, making different designs by transferring layer upon layer upon layer...






... både blomster og firkanter...
... flowers as well as squares...


... løperen fra forrige blog-innlegg er ferdig :-) Den ble quiltet med flerfarget tråd (takk for godt råd, QuilteLine!) i et krusedullemønser for å myke opp alle kantene i blokkene...


... the runner from last blog-posting is finished :-) I quilted it with variegated thread (thank you for the advice, QuilteLine! in a curlicue pattern to soften the straight lines and angles of the blocks...




... og en UFO som hadde ventet på en lukkekant ble også ferdig. Dette er egentlig en prøve på sengeteppet jeg gjorde til eksamensoppgaven på det første C&G studiet for over et år siden :-)

... and I finished an UFO that had been waiting for more than a year. It is really a sample that I made before making my final assessment for the first C&G course.




... og så var det huset - toalettet har fått være urørt etter vi flyttet inn, men det har ikke akkurat vært så koselig. Plutselig fikk jeg ånden over meg, og tenkte at mens jeg venter på å vinne lotto slik at jeg kan pusse opp skikkelig, kan jeg i hvertfall gjøre det litt triveligere :-) Alt jeg har brukt er rester slik at det ble en billig fornøyelse...
... the toilet was still looking like when we moved in a year ago, and it was rather dingy. I suddently decided that while waiting for the grand prize from the lottery to turn up in order to redo the room completely, I could at least make it a bit more livelier :-) Everything I used were leftovers from last sping, so it was a cheap makeover...

... det skulle ikke så mye til! Nå sier det "Pang! Farger!" når vi går inn på rommet :-)
... it did not take a lot! Now it says "Bang! Colours!" when we enter the room :-)

.... og så er jeg stolt av gulvet, og håper bare at malingen holder seg en liten stund. Ideen med å bruke sinkbalje til toalettpapiret fant jeg i et interiørblad - men der var både badet og baljen MYE større...
... and the floor is something I am proud of, hopefully the paint will stay on for a while. The idea of using a zink tub for the toiletpaper came from an interior magazine - but there both the bathroom and the tub were MUCH bigger...



.








3 kommentarer:

QuilteLine sa...

Det må jeg si var ei produktiv helg med takne på at du i tillegg til alt du har utrettet også var en tur i byen på lørdag.

Begge løperene ble kjempefine og den doen ser bare helt råtøff ut!!!

Tror jeg snart må ha meg en tur på besøk for å se hele leiligheta di:-)

Ha ei gog og kreativ uke!

Sølvis blog sa...

Jøss så mye du fikk gjort da, og den doen ble jo tøff da.

Monika sa...

Du - det DO rommet kunne egog tenke meg
Klemma fra monika