torsdag 8. mai 2008

Archeological excavation...

En venn av meg har sagt at å pusse opp et gammelt hus er som å drive arkeologiske undersøkelser. Han har helt rett! Da jeg kjøpte huset ble jeg fortalt at et sted bak tapetet på stueveggen var et veggmaleri av en lokal kunstner som hadde hjulpet med å male da huset var nytt. Da vi holdt på å strippe ned tapetet i går kom vi på et blått, malt underlag - plutselig var det et rødt område, og deretter kom det fram flere geometriske figurer etter hvert. Om dette er veggmaleriet som ble omtalt gjenstår å se - jeg har ikke tatt veggen det ble pekt på da bildet ble omtalt - men dette er definitivt også originalarbeide!

Nesten synd å dekke det med ny tapet - kanskje jeg rammer inn et område som ikke tapetseres?


My friend said once that renovating an old house could be compared to doing archeological excavations. He was right! When buying the house I was told that there was a mural by a local artist somewhere underneath the wallpaper in the livingroom - he had helped painting the house when it was new. When we were stripping down the wallpaper yesterday we found a dark blue painted surface underneath. Suddenly we hit a red spot - and then several geometrical figures appeared as we were working. I will find out if this is the aforesaid mural later, as I still haven't stripped the wall the seller pointed at, but this is definitely an original work of art!

Almost a pity to cover it with new wallpaper - maybe I will frame a small area?

Ingen kommentarer: